Det handler om oppførsel

Jeg har laget en liten slideserie hvor jeg har stjålet tips fra rundt omkring på nett og andre kilder om dette med hvordan man kan håndtere dårlig oppførsel i klasserommet, og jeg tror at mange av disse tipsene kan brukes i mange sammenhenger – ledelse er vel så mye logikk som pedagogikk. Det handler mest «om den gylne regelen» – å oppføre seg slik man forventer at andre skal oppføre seg mot en selv, det handler om å behandle andre med respekt – selv når de oppfører seg dårlig. Hjelper det å rope til noen for å få dem til å endre oppførsel? Å true?

Mest av alt er jeg opptatt av at den enkelte må ta ansvar for egne handlinger – og ikke at handlingene blir dirigert av noen andre uten at de selv tar valget. Hvor mange hopper bare fordi de får beskjed om å hoppe? Jeg skrev litt om det samme i dette blogginnlegget; En positiv holdning og økt selvfølelse. Også blogginnlegget «Å stoppe et skip med en padleåre» handler om klasseromsledelse.

Kan også lastes ned som pdf eller .pptx (denne powerpointen inneholder animasjoner).

Advertisements

9 comments

  1. Tilbaketråkk: Årskavalkade « Eva 2.0
  2. Hei, en kort kommentar.
    Mange tenker at et godt klassemiljø er en forutsetning for god faglig opplæring. Jeg vil snu implikasjonen. En god faglig opplæring er en forutsetning for et godt klassemiljø. Elever som ikke mestrer blir frustrerte, stressa og lager bråk i klasserommet. I verste fall mobber de og krenker hverandre. Læreren får ikke gjennomført undervisningsopplegget, hysjer og hysjer; og blir til slutt sur. Læreren tyr da lett til gruppearbeid, for å tilfredsstille elevenes behov for å prate; og gir store ikke – tilpassede lekser etter gjennomsnittseleven.. Deretter sender han/hun de verste til rektor, ppt eller barnevernet.
    Så, hva er en god faglig opplæring, som gir elevene indre motivasjon?
    Opplæringen må legges opp etter læreplanen i fag, kompetansemål og grunnleggende ferdigheter og forskrift til opplæringslovens kap. 3. Den daglige individuelle, fortløpende og systematiske, underveisvurderingen med framovermeldinger er nøkkelen til god faglig opplæring.
    Lærerne svarer med at dette har vi ikke tid til. Da må vi øke lærertettheten.
    Bare tull, sier jeg.
    Lærerne må ta i bruk en læringsplattform og lære seg metodikken, så får de tid.
    Å lære seg å bruke It’s learning tar et par timer med kyndig hjelp.
    Lærerne trenger ikke lære seg oppsettet av It’s learning.
    Både IKT senteret og rådgiverne deres bør gå rett på sak/riktig bruk og ikke gå omveier.
    Men, dette vet jo alle.
    I Sogn kan jo dere starte med ordensreglementet og vente på at Fronter skal bli oppdatert.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s