Å skrive en prosjektoppgave 1 – å komme igang

Det å skrive en prosjektoppgave og presentere den for andre – gjerne en prosjektoppgave som er tverrfaglig – kan være vanskelig å komme igang med fordi den ser så uoverkommelig ut før man har begynt, og her er noen tips du kan bruke hvis du vil. Det er såpass mye tekst at den kommer som flere innlegg merket fortløpende.

Jeg har en plan….
En prosjektoppgave kan virke som (og er) en stor oppgave og det beste er å lage en oversikt over hva man skal gjøre før man setter igang. Tiden du bruker på planlegging tjener du inn igjen etterhvert som du jobber – bare du planlegger godt. Noe av hensikten med en slik prosjektoppgave er at du skal

  • se, undersøke og reflektere (tenke) over sammenhenger
  • undersøke ulike forhold i verden; enten i samfunnet som helhet eller ting du møter i din hverdag
  • prøve å finne forklaringer på hvorfor det er slik, og evt komme med forslag til nye løsninger
  • kunne presentere det du har funnet og kommet fram til for andre på en slik måte at de forstår hva du har skrevet og tenkt i forhold til oppgaven
  • samarbeide med andre (hvis dere er flere som skal skrive sammen)

Når du er ferdig med planleggingen skal du ha en plan som sier noe om;

  • en disposisjon over oppgaven (hva skal være med)
  • hvem har ansvaret for hva (skriv ned hvem som er ansvarlig, hvor lang tid det skal ta, kvalitet på ferdig arbeid – da vet alle hva som er forventet)
  • når skal de ulike delene være ferdige (tidsplan) – beregn tid slik at det ikke blir «stress» når innlevering/presentasjon nærmer seg
  • møteplan (hvem skal møte, når og hvor – har dere avtaler med andre f.eks lærer/veileder må dette også inn i møteplanen)

Hva skal jeg skrive om?
Hvis du ikke har fått tema, men skal velge selv: skriv om noe som interesserer deg – det er det beste og gjerne det enkleste. Et valg du må ta er at du enten må velge et ”smalt” emne og skrive mye om lite eller velge ”bredt”og skrive litt om mye. Kast fram alle ideer du har, det er ingen ideer som er dårlige i utgangspunktet – skriv ned og vurder etterpå.

Metoder du kan bruke er;

  • Idedugnad (brainstorming) – flere setter seg sammen og alle ideer blir skrevet ned på et ark eller på pc usensurert, diskusjon etterpå. Skal du bruke PC kan dere skrive på samme dokument; i Fronter har du slik mulighet eller du kan bruke Google docs, Etherpad osv.
  • Post-it-lapper – disse kan brukes til så mangt, skriv en ide på hver og flytt rundt for å se om noen av ideene er underemner av andre ideer
  • Finn et emne som andre har brukt – kanskje du kan se på tidligere oppgaver og ta utgangspunkt i disse, men husk at du skal lage din egen variant (egne refleksjoner og undersøkelser)
  • Helt blank? Finn ut hva som er «hot» om dagen – se på nettet hva som blir diskutert, du kan slå opp i nettaviser eller på f.eks forskning.no – eller bruk andre verktøy av typen  Twittersearch.

creazaBruk tankekart – skriv opp hovedtema og fyll ut med undertema for å lage en oversikt. Dette bør du uansett gjøre med ideen din før du fortsetter med arbeidet. Det finnes flere program du kan bruke ute på nettet (også gratis) f.eks MindMap eller  Creaza.(Creaza inneholder bl.a tankekart som kan inneholde mediefiler og lenker i tillegg til tekst.).

planlegging

3 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s