Å lage en oppgave

Hver uke lager jeg oppgaver, og jeg liker spesielt godt å lage oppgaver med åpne spørsmål – spørsmål som ikke nødvendigvis har et fasitsvar, spørsmål som åpner for diskusjon. Siden temaene jeg lager oppgaver til varierer fra uke til uke er det noen som har spurt hvordan jeg tenker når jeg lager oppgaver, og jeg tenkte derfor jeg skulle vise et par av oppgavene – og hva jeg har tenkt når jeg lagde dem (så får dere selv gjøre dere opp en mening om dere synes de er gode eller dårlige). Forøvrig lager jeg alltid veiledning til oppgavene for å forklare hva jeg har tenkt.

Konteksten for den første oppgaven er et innslag om en bedrift som jobber med feilsøking i programvare, og de ansetter bare mennesker som har diagnosen Aspergers Syndrom. For de som ser «Big Bang Theory» kan vel Sheldon sies å representere mange av de ulempene Aspergers fører med seg for de som lider av dette syndromet; de tolker ting bokstavelig og har problemer med å sette seg inn i hva andre føler (mangler «sosiale antenner»).

Det første jeg tenker på når jeg ser innslagene er; hva ønsker jeg at elevene skal lære – og om det er noen kompetansemål som kan passe. I dette tilfellet handler det kanskje mest om sosiale ferdigheter, men man kan finne kompetansemål i samfunnsfag (rolleforventninger) og RLE (mellommenneskelige relasjoner) for ungdomstrinnene – og kanskje dette med verdien av arbeid på vgs. Jeg tenkte at det som kunne være aktuelt å lære her måtte handle om dette med empati, eller mangel på dette. Først introduserer jeg begrepet empati, fordi det er avgjørende for å kunne diskutere videre. Dette er nok det spørsmålet som har et slags fasitsvar, og kanskje man også kunne trukket inn forskjeller på empati og sympati (uten at jeg tok det med her). Det neste spørsmålet handler om å omsette forklaringen fra første spørsmål til hvordan empati ser ut i praksis. Deretter har jeg forsøkt å sette det inn i to ulike kontekster – arbeidsliv og skole, både for at elevene kan demonstrere at de kan omsette kunnskap fra første spørsmål og fordi jeg ønsker en refleksjon rundt hvordan mennesker samhandler sosialt – se at vi er forskjellige. Sosial samhandling bør være viktig som tema, og er kanskje det i denne oppgaven som kan skape relevans for elevene. Det siste spørsmålet har jeg tatt med fordi jeg vet at mange, og kanskje spesielt fremmedspråklige, har problemer med idiomer. Her kan man tenke seg uttrykk som stikke fingeren i jorda, kaste penger ut av vinduet, reise dit pepper’n gror – og man kan også tenke seg retoriske spørsmål som «vet du hvor mye klokka er?» når dette blir stilt når noen ringer sent på kveld.

Den andre oppgaven har utgangspunkt i en reportasje hvor FrP går inn for å gjøre skolen mindre teoritung, og får støtte av en snekkerlærling som mener han lærer mye bedre i praksis – og at han hadde altfor mange teorifag på skolen. Dette er en problemstilling som er svært aktuell, og det jeg tenkte når jeg så innslaget var å rette fokus mot at vi også trenger en del av disse fagene selv om man skal bli håndverker.

Fordi jeg ønsker at elevene selv skal ta stilling er den første å finne fordeler og ulemper ved både å få innblikk i mange typer yrker, og det samme for å bare få innblikk i ett yrke. Det er bedre at de prøver å se ting fra flere sider framfor å sluke det som blir sagt av andre eller som framkommer i massemediene. Deretter ønsket jeg å få fram hvilke fag elevene tror at folk mener når de snakker om teorifag – er det norsk, samfunnsfag, naturfag, engelsk, yrkesrelaterte fag osv. Det handler om å skape en felles forståelse, at alle snakker om de samme tingene. Grunnen til at jeg først vil ha fram disse kommer i siste utfordring i oppgaven – nemlig hva slags ferdigheter man trenger når man blir voksen og kommer ut i arbeidslivet. Hensikten med denne oppgaven er å skape relevans for elevene til sin egen hverdag. Her kunne man selvfølgelig satt på mange flere punkter, men for at oppgaven skulle bli overkommelig har jeg valgt ut noen.

2 comments

  1. Jeg er enig med deg i de prinsippene du beskriver for å lage oppgaver, men synes faktisk ikke du bruker dem helt godt i det første eksemplet. Her synes jeg at helheten er lite åpen i forhold til at mennesker med Aspergers syndrom også har mange positive egenskaper. Selv det som er framholdt som deres opplagte fortrinn i den nevnte sammenhengen (fokusere på en ting), får kun en negativt innfallsvinkel.

    Når det gjelder begrepet empati, synes jeg måten det her er gjort på er ganske ille. Empati er et vanskelig begrep og ikke minst i lys av dagens hendelser og aktuelle debatt ville jeg vært varsom med å knytte «manglende empati» til en menneskegruppe som tross alt er høytfungerende og verdifulle medmennesker i skoler og på arbeidsplasser. Om prinsippet om åpne oppgaver uten opplagte svar er målet, var ikke denne et spesielt godt eksempel.

    Mennesker med nedsatt funksjonsevne sliter med at de blir redusert til å være sine mangler, i stedet for å bli sett på som hele mennesker. Jeg synes skolen har et særlig ansvar i denen sammenheng. Jeg anbefaler forøvrig denne: http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Jeg-er-fortsatt-den-samme-6815989.html

  2. Hei og takk for kommentar. Jeg beklager hvis du oppfattet oppgaven som en slags nedvurdering av funksjonshemmede, det var slett ikke meningen. Den handlet ikke om Aspergers som sådan, men er kalt det fordi det i innslaget som ligger forut for oppgaven handler om arbeidsplassen som bare ansatte de med diagnosen – noe som var positivt både for de som jobbet der og for bedriften. Mitt utgangspunkt, som kanskje blir dårlig framstilt her, var å gripe fatt i noen av de begrepene som kom fram for å forklare dem i sin alminnelighet og ikke forklare diagnosen eller de som lider av den – men jeg ser at siden jeg ikke viser det hele i sammenheng kan det tolkes den veien. Og jo, leste artikkelen – har den med som lenke for videre lesing i veiledningen jeg hadde laget til oppgaven.

Legg igjen en kommentar

