Onsdagsrefleksjoner

25.04.12 at 20:39 6 kommentarer

Da var jeg tilbake i heimen igjen etter 3 konferansedager, og det har vært tre veldig hyggelige dager. Noen tanker dukker dog opp når man har flere timer biltur å tenke på – litt som filosof Syse sa i avslutningsforedraget; å skape rom for refleksjon.

Noe av det jeg setter aller mest pris på er at jeg treffer så mange kunnskapsrike, gledespredende og engasjerte lærere – og disse samtalene er viktige. Jeg skulle nok ønske at kanskje mediene også opplevde denne siden framfor den vi vanligvis får presentert som oppslag. En av de små historiene jeg opplevde; jeg kom i prat med en lærer som kom fra hotellrommet – og grunnen til dette var at hun hadde elever som forberedte seg til prøve, og hun hadde vært på rommet og laget en liten forklaringsvideo til et problem de hadde sendt over på epost. En liten historie, men den sier så veldig mye om interessen man har for sine elever.

Jeg blir lettere forbauset over et par ting underveis. En av dem var i forbindelse med at rammeverk fra Udir som gjelder basiskompetansen digitale ferdigheter ble vist fram – og ikke noen reagerer på hva som står der. Er det bare jeg som synes den er utydelig og vag? Har jeg gått glipp av noe her – noe dere ser som ikke jeg ser? Jeg finner det svært merkelig. Faktisk så merkelig at jeg mistenker at man ikke har lest og vurdert den. Det er ikke bare en følelse, jeg vet at det har blitt sagt at guidene som ligger på Udir sine sider har blitt lite brukt – uten at jeg husker hvem og hvor dette dukket opp. En annen sak jeg stusset litt ved var når det kom spørsmål om det ikke var naturlig at foresatte automatisk fikk beskjed ved fravær hos elev – det tyder på at det er et stykke å gå for å få inn forståelsen av hvor viktig det er å tenke igjennom hvilke opplysninger man gir, og når man gir dem – og reflektere over hvorfor det er så viktig at personopplysningene er korrekte. Tilfellene hvor slike spørsmål dukker opp hører mer til sjeldenhetene enn til regelen, men samtidig er det der de får størst konsekvenser hvis dette blir håndtert feil. Muligens kan det være at skoleadministrasjonene har et mer klart bilde av dette og at dette ikke er formidlet godt nok til pedagogene (?), men det er i alle fall noe man skal tenke over.

Paneldebatten jeg hørte på var vel noe mer sjokkerende på mange måter, jeg vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte – kanskje er det mest komisk selv om det er tragisk. Jeg satt nesten med en følelse av at noen trodde at EDB var noe som kom til å gå over (merker dette ironi slik at dere skjønner hvorfor jeg skriver det som jeg gjør). Med mennesker som skal representere lærere og som vrir debatten mot utfordringer som infrastruktur, at elevene må skjermes fra nettsider og at man mister kontrollen – i ganske sterk kontrast til foregående foredrag hvor det ble pekt på at økt bruk ganske riktig gir økt risiko, men samtidig gir mindre skade. Da ble det også sagt at mange er på nett, men mangler kompetanse i hvordan verne seg og være kildekritisk – og at akkurat disse typene digital kompetanse burde komme som opplæring i skolen. Jeg har en mistanke om at kildekritisk evne også mangler hos endel voksne, også lærere, slik at det som framkommer i mediene av uheldige episoder er det som blir oppfattet som sannhet. Kanskje det blir litt med negative medieoppslag om IKT-bruk i skolen som historien Syse var inne på i avslutningsforedraget; han snakket om hvor stressende det var om morgenen og så var det å lete rundt etter sitteunderlagene fordi det var turdag – og fokuset på dette var så sterkt at man nesten skulle tro at sitteunderlagene var det aller viktigste her i verden. For egen del tendensierer jeg opplagt mot andre ytterkant; bruk av teknologi, åpent nett – men samtidig fokus på ting som personvern, kildekritikk, opphavsrett, sikkerhet – og det å bruke PC når det er naturlig.  Jeg må også si at når spørsmålet som etterfulgte det som jeg innledet avsnittet med er om lærere og rektor bør være mer i sosiale medier og blogge mer – da blir det en veldig rar debatt….

Jeg tror nesten jeg vil utfordre Utdanningsforbundet til å ha en debatt i egen regi hvor dere som ikke er helt «der» kan møte pedagogene jeg ofte treffer ute på konferanser, høre hva de har å si om IKT-bruk, hvilke erfaringer de har – og så er det faktisk slik at man må forholde seg til bruk, det er ikke valgfritt, man kan ikke velge det bort. Vi burde være kommet så langt nå at diskusjoner om infrastruktur (manglende), kompetanse (manglende), tilgang på nett (stengt) ikke burde ha hovedfokus – at det ikke blir våre «sitteunderlag». Fokus må være på hvordan man bruker IKT på en god måte, hvilke muligheter det gir, hvordan det gir best effekt. Det er ting i gang som er positive i så måte, blant annet dette med at KS ønsker å få utviklet indikatorsett for å kunne måle effekt av teknologistøttet undervisning. Jeg ser også at fokus blir mer og mer i retning av pedagogisk bruk av IKT framfor ren verktøykompetanse og tiljubling av nye dingser og app’er. Jeg ser at fokus rettes mer mot det å ha en plan for hvordan bruke, og ikke plan for teknisk implementering. Jeg ser at flere tenker ledelse og strategi, mål og visjoner – og hvor teknologien har en naturlig plass. Det er synd at ikke alle ser det samme – ennå.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Liveblog: Hvorfor er ikke farmor naken på Internett (#itsbk12) Det handler om oppførsel

6 kommentarer Add your own

  • 1. ragnvaldhl  |  25.04.12, kl. 21:12

    Det er jo dette som er så fint med deg Eva – noen som kjemper der ute i mørket for at det skal skje noe nytt fremover – og for at flere skal se lyset.

    For bare å fortelle litt mer fra min dystre mørke lærer plass , så er tendensen mer og mer klar. Mange lærere ser etter muligheter for å kunne bruke maskinen som en skrivemaskin – man er nemlig lei av å ha klasser med 30 elever som ikke følger med på undervisningen , men heller vil surfe eller spille spill eller gjøre noe annet. ( Jeg har endel av disse selv – og det er ingen forskjell på om de er flinke eller ikke så flinke – ingen forskjell på om de har oppdragelse eller er ufordragelige – saken er at en bærbar PC er det sterkeste medie vi noen gang har møtt – og gammeldagse lapper, mobiltelefoner og spill blir bare peanuts… Vi klarer ikke å slå det… Tenk bare hvor mange voksne som satt med mail , VG og facebook på alle de foredragene du var siste uke…. ( jeg gjør det selv….selvfølgelig)

    SELVFØLGELIG er dette ikke hele sannheten – men litt av sannheten.

    Jeg selv ble oppglødd av å ha funnet ut at Its learning sitt prøvemodus kan brukes til «undervisningsmodus» Man lager bare et undervisningsopplegg som en test. Så ber man alle elevene sette igang – og vips – alt annet på maskinen fryses – og eleven er bundet til å følge med på MITT opplegg – og de kan selvfølgelig notere hvis dem vil – for det kan man gjøre inn i et langsvar på en test.

    HEEERLIG – jeg får igjen full kontroll – ikke spill -ikke surfing – ingenting – bare en ren skjerm med litt tekst de skal se – og en mulighet for å skrive litt innimellom.

    Jeg skal prøve det på fredag – så inntill da – ha en flott dag videre.

    Ragnvald

  • 2. Jostein  |  25.04.12, kl. 21:21

    Godt oppsummert. Jeg satt «kryss i taket» hver gang foreldre ble nevnt. Det hendte og det var bra. Synes det var en kjempebra konferanse. Syse løftet, oppsummerte og avsluttet det hele på en fantastisk måte.

  • 3. evabra  |  25.04.12, kl. 21:27

    Takk for kommentar og oppmuntring. Jeg skjønner nok godt frustrasjonen mange føler også, og jeg ser jo mange klasserom hvor det er utfordringer med det tekniske, med at elever gjør andre ting, med at kompetansen har noen digitale hull. Om ikke lenge skal jeg avgårde på en skole som har vært plaget med digital mobbing, og det er ikke lenge siden jeg var ute på et tilsvarende oppdrag. Det er opplagt at det er utfordringer, det er mange. Min frustrasjon kommer ofte der hvor jeg møter skråsikker inkompetanse i forhold til IKT-bruk – hvor man absolutt ikke vil se på andre typer erfaringer, hvor man lever i sin egen «boble». Jeg ønsker at man løfter blikket litt, ser hvordan det ser ut i samfunnet utenfor skolegården – og så ser at behovet for å gi elevene litt ballast med seg i forhold til ting som personvern, kildekritikk og kritisk refleksjon + hvordan de kan bruke teknologien slik at de kan jobbe mer effektivt i forhold til å finne/organisere/gjenfinne informasjon, i forhold til samarbeid og i forhold til problemløsning/kreativitet/utforskning. Det er ikke rocket science, det er hverdagen i 2012 (men du kjenner jo godt mitt syn på dette🙂 )

    Tvi tvi med prøvemodus🙂

  • 4. ragnvaldhl  |  25.04.12, kl. 21:34

    Ja – og jeg synes det jo er spennende å se om innhold fra NDLA, produksjon av egne tester ( funket VELDIG BRA FORRESTEN fjernde år på rad) , bruk av video,produksjon av egen video, blogger, bruk av facebook til markedsføring og markedsundersøkelser – og ikke minst kontakt med ungdomskolen – joda – vi jobber med alt det der også

    Stå på Eva – alltid spennende å se hvilke gode ideer du har – vi har et stort ønske om å bli bedre vi, men vi møter altså avogtil veggen.

    Så takk for gode oppmuntringer, men ikke vær for hard mot oss lærere – vi gjør så godt vi kan

  • 5. evabra  |  25.04.12, kl. 21:53

    Hard? Jeg synes jeg stryker medhårs🙂 Jeg vet at mange av dere står på – og det er motbakker man må gå skal man komme til toppen.

  • 6. evabra  |  25.04.12, kl. 21:54

    Takk for det, og det var hyggelig å høre at foreldrepulsen var godt i siget🙂 Tvi tvi

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


