HJeg holder på å utarbeide et MOOC for Bærum kommune, hvor Frank Baklid er støttespiller, som en del av satsingen de har på Digital Didaktikk, og hvor jeg har forsøkt å integrere tankesettet bak satingen inn på ulike deler av MOOC’et. MOOC’et er tenkt som et refleksjonsprogram rundt det å være lærer i det 21. århundret og hvordan man kan implementere god pedagogisk bruk av teknologi. I dette arbeidet har jeg vært heldig og fått bruke noe innhold fra andre også – f.eks. Arne Krokan (MOOC Smart Læring), Svend Andreas Horgen (PLN – HiST) og Bjørn Helge Græsli (om lekser). Mye av teksten i modul 3-7 er basert på arbeid jeg har holdt på med i forbindelse med utvikling av IKTplan.no sammen med Erik Westrum (Drammen kommune/Senter for IKT i utdanningen) og erfaringer fra kurs og foredragsvirksomhet i regi av mitt eget firma. Modul 8 baserer seg mye på Innovative Schools Toolkit fra Microsoft. Spørsmål som står i rammer er laget på bakgrunn av Microsoftkurset «Teaching With Technology» (TwT) som man finner på nettsiden educatornetwork.com.
Introduksjon: Hva bør inn i lærerutdanningen når det gjelder digitale ferdigheter
- Modul 1: Du en drømmelærer
- Skolen – hva nå?
- En drømmelærer
- Hva skaper god læring (hentet fra MOOC’et «Smart Læring», NTNU)
- Refleksjon: drømmelærer
- Digital kompetanse
- Andre måter å organisere skoledagen på
- «Det store bildet» – teknologi i undervisningen
- IKT og læringsutbytte
- Et historisk tilbakeblikk (hentet fra MOOC’et «Smart Læring», NTNU)
- Den norske skole i dag (hentet fra MOOC’et «Smart Læring», NTNU)
- Samfunn i endring – henger skolen med (hentet fra MOOC’et «Smart Læring», NTNU)
- En god skole
- Refleksjon: Framtidens skole
- Modul 1 – kort oppsummering
- En drømmelærer
- Modul 2: Jobbe mer effektivt
- Å notere digitalt
- Du – en kurator
- Planlegge undervisning
- Planlegge lekser (basert på innhold fra Bjørn Helge Græsli – lærerbloggen)
- PLN – personlig læringsnettverk
- PLN – didaktisk relasjonsmodell (hentet fra PLN-prosjektet, HiST)
- PLN – krav til lærer og elev (hentet fra PLN-prosjektet, HiST)
- Refleksjon: hvem vil du følge
- Modul 2 – kort oppsummering
- Modul 3: Grunnleggende ferdigheter (søk, produksjon, kommunikasjon)
- Modul 4: Digital dømmekraft
- Nettvett
- Nettikette – presentere seg selv på nett
- Hva er sosiale medier?
- Tilstede på nett
- Hva kan jeg si om andre på nett
- Ytringsfrihet og ytringsansvar
- Digital mobbing
- Refleksjon: nett-troll
- Lovlig og ulovlig fildeling
- Refleksjon: dele eller ikke dele
- Sitering, referering og plagiering
- Modul 4: kort oppsummering
- Modul 5 : Læringsteorier og digitale tjenester
- Skolen i det digitale nettsamfunnet (hentet fra MOOC’et «Smart Læring», NTNU)
- Hvilke konsekvenser har utviklingen av sosiale medier for læring (hentet fra MOOC’et «Smart Læring, NTNU)
- Å forstå en digital generasjon
- SAMR
- TPAK
- Growth mindset eller Fixed mindset
- Blooms taksonomi
- Konnektivisme
- Gamification
- Digitale tjenester
- Produktivitetsverktøy
- Produksjonsverktøy
- Kommunikasjonsverktøy
- Interaktivitets- og samarbeidsverktøy
- Tilgjengelighetsverktøy
- Redigeringsverktøy
- Forskningsverktøy
- Vurderingsverktøy og quizzer
- Presentasjonsverktøy
- Vurdering for læring
- Modul 6: Problemløsning og bruk av digitale tester
- Modul 7: Teknologi i klasserommet og trendene framover
- Utstyr i klasserommet
- Hvordan lære lærere teknologi
- Klasseledelse i teknologirike omgivelser
- Refleksjon: teknologi og klassemiljø
- Sjekkliste IKT i klasserommet
- Refleksjon: teknologioppgaver
- Kvalitetskriterier for digitale læringsressurser
- Trender framover
- BYOD/CYOD/BYOT
- Cloud Computing
- Learning Analytics
- Makerspaces
- Sosiale nettverk
- Åpent innhold
- Digitale tester
- Sammensmelting formell og uformell læring
- Roboter og programmering
- Modul 8a: Rektors implementeringsplan
- Modul 8b: Annet
- Hjem-skole-samarbeid
- Refleksjon: Mitt digitale liv
- Motivasjon
- Multitasking og oppmerksomhet
- Barn og unges medievaner
- Hva gjør nettbruken med hjernen
- Nettverksbygging for å heve egen kompetanse (praktiske tips)
- Tips: implementering av digitale ferdigheter
- Observere egen praksis