RSS – kort intro

rssJeg har funnet to forkortelser for RSS; Rich Site Summary – som kan sammenlignes med sammendrag av nyhetssider og Really Simple Syndication. Det spiller forsåvidt ingen rolle hva forkortelsen betyr, det som spiller en rolle er hva man kan gjøre med RSS – den beste oversettelsen jeg har funnet så langt er «levende bokmerker». RSS er også et typisk web2.0-verktøy.

I menyen til høyre finner du punkter merket med RSS og dette er nyheter som jeg abonnerer på fordi jeg finner dem interessante, og så får jeg presentert overskrifter og kan klikke meg videre til nettsiden de kommer fra om jeg ønsker å lese mer.

For bedrifter er RSS en mulighet til å posisjonere seg i forhold til det å levere informasjon (og nyheter) – det å kunne sende ut både til media, potensielle og eksisterende kunder. Dette er en push-strategi, men hvor kunden kan bestemme om man ønsker å motta informasjonen. Mange bedrifter benytter RSS til også å gi beskjed om oppdateringer av sine produkter. Et par ting man bør passe på i forbindelse med RSS er at de ofte kan være vanskelige å finne (og man finner dem som regel ikke gjennom søkemotorer) og kanskje også vite hvordan man skal bruke dem (for mer urutinerte brukere av internett).  Bedriften som tilbyr RSS må også sørge for at informasjonen blir oppdatert – med den farten som man er vant til på nettet i dag er det kritisk at innholdet ikke blir for gammelt.

Hva så med skolen siden det er den jeg skriver om i oppgaven? En ting man kan bruke RSS til er slik jeg har gjort i min læringsplattform – jeg har lagt inn RSS for lokale nyheter. Man kan se for seg at dette kan være en aktuell måte å holde seg orientert på i forhold til fag som både norsk og samfunnsfag. I forbindelse med språkfag har vi abonnert på utenlandsk media. I naturfag kan man f.eks abonnere på informasjon fra sider som forskning.no eller national geographic. Omvendt kan man kanskje se for seg muligheter som at skolen tilbyr RSS med informasjon fra skolen – jeg vet ikke om noen som gjort dette, men vil gjerne høre om det hvis noen andre har forsøkt eller om man har andre gode forslag til bruk av RSS som et ledd i å øke IKT i undervisningen.

6 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s