Liveblog impulskonferansen; Digitale nettverk

digitale_nettverkIngunn skal ha denne parallellsesjonen om Digitale Nettverk. Hun viser fram Norskprotokollen – et sosialt digitalt nettverk hun bruker på Sandvika vgs. Det er et begrenset antall medlemmer som skal inn her, og man trenger derfor ikke ha noen stor eksponering – man kan invitere inn de som skal være med eller sørge for at man må godkjenne brukere før de slipper inn i rommet. Hun har pr dato opprettet tre gruppe her, elevene skal også kunne opprette grupper etterhvert (men lærer skal ha styring på dette). En oppslagstavle er lurt å ha  (viktig at slike ting synes når du åpner nettleseren, at det ikke er «over bretten» – at man må scrolle for å se det). Siste nytt fra blogg, wiki og video er tilgjengelig på framsiden. Dette er en enklere måte å se video på enn i LMS  sier hun (min kommentar; vet ikke om jeg er helt enig i dette siste – i Fronter kan man «embedde» video så da åpnes de ikke i andre vinduer, men innenfor LMS). Hun bruker RSS-feed, man velger tagging etter hva man anser for å være viktig. På toppen kan man legge inn pekere til eksterne sider – åpnes i nye faner (nye vinduer). I menyen kan man også legge opp kun hovedside og at undersider (undermenyer) framkommer når du holder markør over.

Del&Bruk har samme struktur som Norskprotokollen. Her er det hovedsaklig lærere, men det er noen elever også. Noen lærere reagerer på dette, men Ingunn synes de skal få være der så lenge de oppfører seg skikkelig og seriøst. I Del&Bruk brukes også arrangementsoversikt – denne er ikke slik i bruk i Norskprotokollen.

Ingunn har laget et eget nettverk som vi kan delta i for å prøve oss selv – handson – og vi går til nettadressen http://tiny.cc/4cH4d for oppgavetekst, og videre inn på Nettverk to.null som er vårt sosiale nettverk. Vi som er medlem av D&B trenger ikke registrere oss som ny bruker, vi bruker samme pålogging.

I D&B og Norskprotokollen har man betalt for å slippe reklame, i denne testen er det reklame på siden.

ideNå har i alle fall jeg logget meg inn og blitt medlem av gruppe – i tillegg har jeg fått en venn :-). Det er lurt å gå inn på innstillingene, sjekke at alle opplysninger der er korrekte. Vi laster også opp et bilde – siden jeg ikke har noe spesielt godt av meg selv har jeg valgt dette for å symbolisere meg selv (figur til høyre).

Ingunn går rundt, hjelper igang og svarer på spørsmål – det høres ut som om de fleste har kommet inn på siden og begynt å legge til venner, og å melde seg inn i gruppe. Jeg har meldt meg – i henhold til oppgaven – inn i gruppen Impulskonferansen.

På personverninnstillinger kan man gjøre en del forskjellige ting, f.eks at ikke alt automatisk blir synlig med en gang (kan være greit at meldinger som ikke hører hjemme her ikke popper opp ukontrollert i skoletimen) – at man har en moderatorfunksjon aktivert. Lager man mye moderasjoner må man også ta jobben med å faktisk moderere. Epost bør man sjekke innstillingene på – er nettverket stort kan man gjerne få mye epost, mange som synes det blir frustrerende (man kan faktisk velge å ikke få epost i det hele tatt som den andre ytterligheten). Har man fulgt med i diskusjoner og vil «starte på nytt» er det enkel funksjonalitet her; slett følgelisten min. Instillingen min-side gjør at man personalisere ved å endre maler, laste opp egen CSS osv. (administrator kan endre hvordan default/standard ser ut både i forbindelse med opprettelse og også underveis). På Min side kan man flytte «boksene» rundt omkring etter eget ønske, bruk litt tid på å gjøre deg kjent med disse funksjonene!

Når man oppretter grupper er et tips å fjerne funksjon Kommentarer – denne blir bare forvirrende. Kryss heller av diskusjonsforum og tekstboks. Vi lager grupper – og her er det mye spenstig; fra superlærer-gruppa til en fangruppe for Oddvar Torsheim (jeg hører spøk og latter rundt i lokalet). I mange sammenhenger synes Ingunn det er enklere måter å jobbe på enn i LMS (selv om de har sin funksjon også – det understreker hun, og det har jeg gjort også) – og dette kan kanskje være eksempel på slike arbeidsmetoder.

Gruppefunksjon, forum og blogg – alle tre er viktige i forhold til pedagogisk bruk. Blogg og forum er gjerne litt like – her må man bli enige om hva som skal legges hvor. Blogg er f.eks lengre tekst som ikke er egnet for debatt, mens forumet er et sted man diskuterer (ikke lange innlegg). Lag spilleregler!

Alt man legger inn av bilder og video blir lagt inn på framsiden av nettverket – dette må man være oppmerksom på….(lyd derimot er bare på egen profilside). Tips; musikk – her kan du legge inn podcast!

Nå blir vi alle administratorer – nå skal vi få se hvilke muligheter vi da får…Vi kan f.eks kringkaste til alle, endre utseende, innstillinger osv. Nå endres utseendet hele tiden – 30 administratorer er nok ikke funksjonelt, he he…Nå har tema blitt så mørkt at vi ikke lenger ser hva som står på sida.  Ekstern peker legges til ved sidebehandling, velg ny side, velger navn, URL, om den skal åpnes i nytt vindu eller ikke osv. På Personvern kan man velge generelt beskyttelsesalternativ for hele nettstedet.

Dessverre gikk tiden alt for fort – tror de fleste hadde lyst til å leke seg med dette litt lenger. Veldig bra! (tror egentlig at det blir mange nettverk opprettet i vgs i fylket i tiden framover – i tillegg til at vi nok skal se mange blogger).

Ingunn sier som en avslutning; prøv, og se om dette konseptet passer for dere. (min kommentar; det er også en gruppe på Del&Bruk som har en diskusjon i gang om dette med å bruke ning med elever.)

Oversikt over alle livebloggene mine fra denne konferansen.
Oppdatert 21.09.09: 10 grunner for at du skal bruke Ning (engelsk blogg)

Advertisements

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s