Hvorfor brukes akkurat det ordet?

I dag handler det litt om språk og argumentasjon. Når jeg leser artikler eller blogginnlegg og skal være kritisk reflekterende til innholdet er språkbruken noe av det jeg kan se på og vurdere. Hvorfor brukes akkurat det ordet? Ordene som brukes kan være avslørende – de kan få fram skjulte meninger, omtrent som et ansiktsuttrykk når man snakker. Når man har så mange ord å velge blant, hvorfor velge akkurat dette?

Velger man et bestemt ord framfor mange andre kan det være så enkelt at man faktisk ikke kjenner det mest presise begrepet, eller man kan ha et lite ordforråd – at man ikke kjenner til mange synonomyer. Det er også forskjell om man er fagkyndig eller ikke i forhold til hva slags språk man bruker (eller hvilket vokabular man bruker ville vel noen sagt). Det er en forskjell på hvilke ord jeg velger å bruke også i forhold til hvem målgruppen er. Det er ikke spesielt lurt å bruke faguttrykk for å forklare noe for de som ikke kjenner begrepet – det kan sammenlignes med at noen skulle forklare noe for meg på et helt ukjent språk (slik vi mener når vi bruker uttrykket «det er gresk for meg»). Noen synes f.eks. at vi som jobber mye med IKT har et eget «språk» som kan være vanskelig å forstå – skal du skape forståelse må du snakke på et nivå som blir forstått selv om du uttrykker deg i enklere ord enn du ellers ville ha gjort. Samtidig synes jeg at det å ha et godt ordforråd er viktig, det å kunne uttrykke seg på ulike måter og det å kunne være presis i hva man ønsker å si. Jeg lager derfor hver uke oppgaver som går på faste ord og uttrykk – det er ganske artig, men den store utfordringen her er å finne de gode og presise forklaringene både på ordtak og idiomer.

Språket er komplekst og det kan være vanskelig å uttrykke en ide på en måte slik at alle vil oppfatte det likt. Et typisk eksempel jeg husker fra argumentasjonslogikken; boka er tung – kan enten bety at den er vanskelig å lese eller at den veier flere kilo (eller kanskje en kombinasjon av de to foregående).

Velger man å lovprise en framstilling og kritisere en annen vil ordene fort avsløre hva man egentlig mener, det ligger helt framme i dagen. Å være partisk er ofte mer subtilt, kanskje man bare framstiller den ene siden og «glemmer» helt den andre eller man velger å bare skrive om de negative tingene. Skal man selge noe vil man gjerne bare bruke ord som uttrykker det positive ved produktet. Jeg har skrevet litt om det samme tidligere – vekst blir ofte framstilt organisk; f.eks. «knoppskyting» (om virksomheter som satser på nye områder) og «vokste (som et tre) inn i himmelen» mens det omvendte blir f.eks «aksjekursen falt som en sten». Se også de tidligere blogginnleggene; Metaforenes hemmelige liv,  Herre over tastaturet i kamp mot den blanke skjermen og Å kle på bokstavene (mest om fontlære)

Ord er emosjonelle – se opp for ord som gjør at du smiler eller ord som gjør at du freser….kanskje det er akkurat den følelsen man er ute etter. Selvfølgelig må det være lov å være subjektiv og bruke ladede ord, men av og til må man forvente en mer objektiv bruk. Tenk bare på alle sakene som har vært om å sende utenlandske familier ut av landet; her bruker man ofte ladede ord  – «denne stakkars familien» ser helt annerledes ut en «denne familien» (meningen min her er å bare vise to utsagn som eksempler – det handler ikke om hva jeg mener/ikke mener om saken).

Dette bringer meg over på en nett-tjeneste som kan være aktuell i forhold til å formulere argumenter; CreateDebate – en nettside hvor man kan sette opp sine egne debatter enten som en for/mot eller som åpne spørsmål. Man må registrere seg, men tjenesten er gratis dersom man lar debatten være tilgjengelig for alle. Skal man ha begrensninger i hvem som kan delta er det som andre slike tjenester; da begynner det å koste. I debatten kan man komme med sine argumenter på f.eks for eller mot – og man kan også gi poeng til andres argumentasjon for å vekte dem opp eller ned. Dette er en tjeneste jeg helt klart kan se for meg brukt i skolen.

Legg igjen en kommentar

