Herre over tastaturet i kamp mot den blanke skjermen….

«Pennen er mektigere enn sverdet» heter det i et gammelt visdomsord, og jeg tror nok at det kan være riktig – ikke minst aktuelt i disse tider kanskje, vi har lagt sverdtiden bak oss og kjemper oftere våre kamper på den digitale arena nettopp ved hjelp av ord. Språk er interessant, språk er moro – og det dukker stadig opp små godbiter og nyord…noe av det seneste var vel i Nytt på Nytt fredag kveld hvor plutselig ordet tilslentrer dukket opp som et forslag som motsats til unnasluntrer. Det blir litt i samme gate som medstander vs motstander, og akkurat nå lurer jeg på om motsatsen til tilskuer er fraskuer eller bortskuer?

Et ord som dukket opp på Twitter forrige dagen var religionsensitiv – et artig ord i enkelte kontekster. Jeg følger også med på debatten om hvilke norske ord vi skal få for de engelske som er i bruk – særlig opp mot web og sosiale medier, f.eks ord som «augmented reality» og «eldre» begrep som «embed». På den andre siden liker jeg ikke den norske ortografien vi har fått på enkelte ord som sørvis, beibi og tøtsj – det blir helt feil for meg å skrive dem på denne måten, nærmest lydskrift (jeg vet at her er det mange som ikke er enig med meg, men enhver må få lov til å ha sin egen mening uavhengig av hva språkrådet mener synes nå jeg). Dette med lydskrift minner meg om en tidligere kollega, hun skrev rett og slett lydskrift og hennes skriftlige beskjeder måtte jeg lese høyt for å forstå meningen med…men dette var egentlig et lite sidespor i forhold til hva jeg tenkte å skrive i dette innlegget.

For en liten stund tilbake skrev jeg om metaforer, om hvordan vi bruker organiske begreper som å vokse – akkurat som en plante – når det var noe som skulle framstilles positivt…at ting på en måte kunne forventes å vokse videre slik plantene gjør (unntatt hos meg, tror det kan ha noe med manglende vanning å gjøre). Samtidig bruker vi uttrykk som falle som en sten når vi ønsker en mer negativ ladet mening. I dag leste jeg et innlegg på copyblogger om «Heroic language» – og syntes dette fortjente en liten omtale også.

Copyblogger peker på det faktum at mange nettsider skriver med tanke på søkemotoroptimalisering framfor å tenke på sine lesere, stoffet som blr presentert blir derfor kjedelig – og de har derfor forslag om at man kan «krydre» med å bruke et mer heroisk språk for å skape mer spenning selv om de advarer om at overdreven bruk gjerne får en komisk effekt i stedet. Å bruke et heroisk språk gjør at du kan sette en tone, skape spenning og det gjør at du lar leserne og kundene framstå som helter (i budskapet du vil gi, du gir dem en heroisk figur de kan identifisere seg med) mens du hjelper dem å løse problemene.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt så mye over dette med heroisk språk, men eksemplene på ord og måter man kan bruke dem på ga sannelig noen ideer – man bruker slike uttrykk gjerne som metaforer også. Heroiske ord er gjerne ord som kamp, drage, skatt, krig, ridder osv. Den typiske metafor som faller meg inn i forhold til dette er ridderen som kommer til unnsetning på den hvite hesten….

 Copyblogger slenger med noen eksempler på hvordan man kan bruke språket – jeg har oversatt litt fritt:

  • Løs epostproblemer blir til Kjemp mot epostmengden (eller I kamp mot epostmengden)
  • Ikke utsett blir til Bekjemp trangen til å utsette
  • Råd som gjør deg bedre blir til Råd som gjør deg til en vinner
  • Dropp dine dårlige vaner blir til Overvinn dine dårlige vaner
  • Gjør det til et prosjekt blir til Gjør det til en utfordring
  • Se etter resultater blir til Gå på skattejakt (eller Finn den gjemte skatten)

Høres det kjent ut? Glimt fra de siste dagers TV-reklamer; bekjemp kiloene, du har fått en alliert i kampen mot kiloene, gå til kamp mot kiloene…

PS: overskriften passer nok ikke egentlig helt for meg, men jeg syntes den var ganske betegnende for de som sliter med skrivesperre…

Reklamer

3 kommentarer

  1. Det gir unektelig en større trang til å se hva som skjuler seg bak en slik overskrift må jeg nok innrømme.. 😉

    Jeg liker selv store ord, overdrivelser og vel, heroisk språk. Det gir inntrykk av flere og sterkere følselser i forfatteren for min del. Uten at jeg egentlig har tenkt over det før nå.

  2. Jeg skjønner helt hva du mener, du legger liksom ikke merke til hvordan ordene påvirker oss før du blir gjort oppmerksom på det. Likevel er det akkurat slike knep som blir brukt mot oss f.eks i forhold til reklame hele tiden (og ikke minst avisoverskrifter og politikeruttalelser) 🙂

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s