Metaforenes hemmelige liv…

I dag har jeg hørt på et foredrag av James Geary på Ted.com; «metaphorically speaking» – og som vanlig er videoene fra Ted interessante. Jeg skriver om dette fordi det har noe sammenheng med tidligere innlegg om kreativitet (se også blogginnleggene «Lar du deg lure» og «Hvorfor det er så vanskelig å ta de rette avgjørelsene«) og fordi jeg generelt finner språk interessant.

Det er ikke så enkelt å finne en god definisjon på metafor – noen sier det slik «Vi kan definere metafor som en sammenligning uten sammenligningsord». Aristoteles definerte det slik «prosessen med å gi en ting navnet til en annen ting», han mente den matematiske formelen er x=y. Vi har metaforer rundt oss hele tiden, vi sier iflg. James Geary omtrent seks metaforer i minuttet (det har jeg litt vanskelig for å tro selv om jeg selv ofte snakker i bilder…). Hvis du fortsatt har problem med å forstå metaforer – her er noen til: Stø som et fjell, dirret som aspeløv, sexy mennesker er «heite» (hot), som en kniv i hjertet…(ps: en liten utfordring i forhold til metaforer er fremmedspråklige elever – dette har jeg nevnt tidligere også…hvor mange av dere vet f.eks hva «a monkey on my back» skal bety slik umiddelbart?)

Metaforer er viktige i forhold til hvordan vi oppfatter oss selv og hvordan vi kommuniserer med andre. De åpner en dør mot læring, oppdagelser og oppfinnelser (der var det jammen en metafor i begynnelsen av setningen: åpner en dør). Vi bruker gjerne metaforer når vi skal forsøke å beskrive noe abstrakt;  følelser, tanker og ideer (men også for å gi mer levende beskrivelser – se neste avsnitt).

James Geary viser som eksempel en setning fra «Romeo og Julie»; Julie er solen – og sier at når man sammenligner Julie med solen, man sier at Julie er solen, da får vi en hel rekke analogier som vi kan bruke og Julie blir mer levende for oss enn om Shakespeare hadde beskrevet henne fysisk med vanlige ord. Vi blander sammen det vi vet om metaforen med det vi vet om objektet.

Geary snakker om at det å bruke metaforer ikke bare handler om å gjenkjenne mønstre, men også å lage mønstre. Han viser to figurer og viser oss at de fleste av oss vil forbinde ordet buba («rundt ord») med den runde formen og kiki («spisst ord») med den taggete stjernen. Testen hvor f.eks ordet «rød» er skrevet i blått gjør at vi opplever kognitiv dissonans – det er vanskelig for oss å ikke ta hensyn til den bokstavlige forståelsen av ordet «rød» selv om vi skal si fargen ordet er skrevet i, nemlig blå. På samme måte som vi ikke kan ignorere den bokstavlige forståelsen i ord kan vi heller ikke ignorere den metaforiske forståelsen i setninger heller.

Geary sier at vi har metaforer rundt oss hver dag, hele tiden – men at de er skjult, vi må gjerne lete for å bli oppmerksomme på dem. En annen ting han trekker fram som er interessant er hvordan metaforer kan skape forventning. Han bruker uttrykkene agent metaphors og object metaphors. Agent metaphors er ord som gjerne brukes om levende/organiske ting – f.eks at husprisene vokser og vokser…dette skaper en forventing om at det skal fortsette å vokse – akkurat som en plante. Motsatt er object metaphors – dette er ord som beskriver døde ting; eks aksjekursen falt som en stein. To vidt forskjellige opplevelser – og som vi lar oss lure av….Det er derfor opplagt at bruk av metaforer påvirker våre beslutninger – beslutningen avhenger av hva slags metafor som brukes.

Men samtidig må vi ikke glemme det jeg skrev innledningsvis; metaforer åpner dører for oppdagelser, vi løser problemer og finner opp nye ting – metaforer gjør at vi får en kombinasjon av hva vi vet og hva vi ikke vet og stimulerer kreativiteten. En passende avslutning er et sitat av Einstein om hvordan han så på sin forskning som hovedsaklig bestod av tankeeksperimenter:

Combinatory play seems to be the essential feature in productive thought.

2 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s