Alltid svar å få på……Twitter….

Jeg må bare si det igjen, for en respons det stort sett er på Twitter. I dag spurte jeg igjen om hjelp – denne gang om noen hadde noen uttrykk som omhandlet kroppen eller kroppens organer. Det gikk ikke lang tid før de første forslagene kom, og deretter har det kommet mange til. Nå kan man kanskje lure på hvorfor jeg spør om slike ting, det er nemlig ikke første gangen. For ikke lenge siden spurte jeg om noen hadde uttrykk med sau/lam/får i seg – og da som nå; gode forslag raste inn i mention-kolonnen min på TweetDeck.

En del vet nok hvorfor jeg lurer på slike ting, men for de som ikke vet eller har fått det med seg handler det om oppgaver som jeg lager opp mot TV 2 Skole. Jeg har begynt å lage en «Ord og uttrykk»-oppgave beregnet på mellomtrinn hver uke, og hvor tema henger sammen med et eller flere av innslagene i ukens sending. Jeg tar fram faste uttrykk og idiomer og ber elevene om å finne ut hvilken forklaring som hører sammen med uttrykket – rett og slett fordi jeg ønsker at de skal utvide ordforrådet og fordi jeg vet at for fremmedspråklige er idiomer noe av det som er aller vanskeligst å forstå. Kommende ukes sending handler bl.a om organer (innslag om en som venter på organdonasjon) – og tema ble derfor menneskekroppen/organer. Det er ganske enkelt prinsipp jeg bruker – tekstbokser i word og hvor man skal trekke streker mellom de som hører sammen, noen ganger lager jeg det i powerpoint og noen ganger for SmartBoard. Noen eksempler på hva jeg foreslår som forklaring på de ulike uttrykkene:

  • Ha sommerfugler i magen – «gru-glede» seg
  • Ha lange fingre – stjele
  • Ha lopper i blodet – være urolig
  • Ha lange ører – tyvlytte
  • Ha hjertet i halsen – være redd

Dette var noen eksempler og jeg har fått inn forslag på mange flere, noen vil jeg rett og slett spare til senere oppgaver. Tusen takk for god hjelp til mine twitterkjente 🙂

Legg igjen en kommentar

