Vurdering for læring

Med ujevne mellomrom skriver jeg noe om vurdering – i særdeleshet at jeg ikke alltid er så imponert over systemene som finnes rundt omkring, men kanskje det bare er at jeg vet for lite om dem (?) Det handler ikke om arbeidet lærerne legger ned i å lage kriterier for vurderingen – mitt inntrykk er fortsatt at man rapporterer mye, men at dataene blir brukt relativt lite til – for eksempel til å justere kurs underveis (litt slik jeg skrev om hvordan man brukte vurdering hos New Line Learning Academy i Kent hvor jeg var på besøk i forbindelse med BETT2011).

I dag har jeg lest litt i en bok som så langt virker bra, nemlig «Vurdering for læring i fag». Noen av de tingene som jeg synes de trekker fram som viktige er f.eks spørsmålet «Hva kjennetegner en god vurdering av en elevs kompetanse?»

De skriver om gjennomsiktighet, at man må utvikle et tolkningsfellesskap hvor mange parter er inkludert. Ikke minst at elevene skal involveres i sin egen læring og foreslå karakter – de er ofte vel så «strenge» i sin bedømming som læreren og det å kunne vurdere sin egen læring relativt objektivt er viktig (tror jeg). De snakker også om «regnskapsplikt» – og dette begrepet handler om at den som vurderer både skal rapportere resultat videre til skoleleder, men også tenke etter om denne måten å vurdere er effektiv med tanke på både ressurser og kostnader. Vurderingens gyldighet er også tema; vurderer vurderingsformen det som burde vurderes – og som et eksempel; vurderer man pen håndskrift eller tekstlig innhold. Et av de kanskje vanskeligste utfordringene (tror jeg) må være rettferdighet – har alle like forutsetninger i forhold til måten man vurderes på. Er det slik at ikke alle er nødt til å levere skriftlig, men at de som er svake skriftlig kan levere muntlig besvarelse der det er naturlig? At man bruker vurderingsformen på samme måte hver gang handler om pålitelighet

I forhold til å vurdere grad av mestring syntes jeg at begrepet klargjøringskjede var fint;

  • Hvis det er viktig kan det observeres.
  • Hvis det kan observeres, kan det beskrives før undervisningen starter.
  • Hvis det kan beskrives, kan det vurderes i grader av mestring underveis. 
Advertisements

2 comments

  1. Interessant. Denne boka ble delt ut fra UDIR i forbindelse med satsingen på vurdering for læring.
    Omtalen din gav meg et push til å ta fatt i boka.

  2. Sier du det – det var jeg ikke klar over, så da lærte jeg noe nytt. I alle fall er den gitt ut på Høyskoleforlaget og forfattere er Stephen Dobson og Roar Engh. Du får gi en tilbakemelding når du har lest mer, jeg bare skummet igjennom noen sider 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s