Hinder for å bruke IKT i undervisningen.

På konferansen jeg var på i går («Er du klar for det digitale løftet?») var det en spørreundersøkelse blant noen av lærerne fra videregående skole, ca 100 stk. På spørsmålet om hva man anså for å være størst hinder for å bruke IKT i undervisningen ble resultatet:

53% manglende digital kompetanse hos lærer
13% manglende digitale læringsressurser
05% tekniske problemer
24% manglende endringsvilje i kollegiet
05% manglende kompetanse hos skoleledelse
00% andre årsaker

Dette gir to sterke signaler om hva som må til – det ene er å gi tilstrekkelig med opplæring på bruk, både i form av redskapskompetanse og fortolkningskompetanse. Det andre er at man må få endret organisasjonskulturen slik at man får en kultur for deling og læring innad, og her må skoleledelsen legge tilrette – kanskje må man sørge for at de som kan mye får ekstra ressurser avsatt til videreformidling/opplæring til andre lærere slik at dette ikke blir en jobb på toppen av den jobben man ellers gjør (ekstra belastning).  Resultat fra f.eks spørring om hvordan man best kan øke sin kompetanse finnes i blogginnlegget Klasseromsledelse eller sanksjoner. Se forøvrig blogginnleggene «Alle er like, men noen (lærere) er likere enn andre» og «Kartlegging av organisasjonskultur (i utvalgte grunnskoler)». Se også Albertine Aaberge sin live-blogging fra konferansen.

8 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s