Å lage korte videoer du kan være stolt av..

Jeg sitter fortsatt og fyller ut Del&Bruk-wikien (punktene fra IKT-ferdigheter man bør lære seg)  med mer tekst…og i dag har jeg sett litt på hvordan man skal lage korte videor hvor man enten forklarer eller spør om noe. Til vanlig har jeg et par hjelpemidler jeg pleier å bruke – bl.a programmet Snag-It…men med tanke på at man skal ha noe som er funksjonelt for skolen – dvs ikke noe man trenger å laste ned (eller kjøpe?) kom jeg over programmet screenr…og dette anbefaler jeg på det varmeste.

screenrDet var enkelt og greit å bruke – det tok ikke lange tiden å forstå prinsippet, du trenger ikke laste ned noe på egen maskin og det er gratis – kan det være bedre? Riktignok ligger det en begrensning på lengde på 5 minutter, men trenger man egentlig mer? Jeg lagde en liten forklaring til hvordan man starter med screenr også.

For å gå videre; det jeg tenkte var at man gjerne trenger noen gode tips til hvordan man lager slike videoer – og for et hell; i dag publiserte The rapid elearning-blog nettopp en slik liste, og med eksempler. Jeg har derfor oversatt (fritt som vanlig) og gjengir punktene under:

Det viktigste er Vær forberedt! De øvrige er:

  • Fjern alt som kan distrahere, f.eks flakkende lys (pære som holder på å gå eller lysstoffrør som lyser ujevnt, eller gjenskinn fra andre maskiner) eller knirkende stol… Skru telefon på lydløs og legg den gjerne vekk under opptaket.
  • Ha vann i nærheten.
  • Sitt komfortabelt. Sett mikrofon og skjerm slik at du sitter godt når du skal gjøre opptak. Hvis du sitter slik at du må lene deg framover gjør dette noe med pusten og stemmen endrer seg. Pass også på at musa ikke får ledning viklet inn i andre ledninger eller på annen måte ikke fungerer skikkelig.
  • Bruk mindre enn 5 minutter. Hvis du bruker screenr er maxgrense 5 minutter. Ideell tid for skjermvideo er 2-3 minutter.
  • Sett opp de skjermbildene du skal ta opptak – dette kan du gjøre ved å ha flere faner oppe når du begynner. Da slipper du å vente eller lete. Skal du bruke andre program sørger du for at de er klare slik at du lett får tilgang til dem. Tilpass størrelsen på opptaket (bilderammen) i forhold til det du skal vise (det er ingen grunn til å vise mye unyttig f.eks at du viser favorittlista på siden hvis den ikke har noen hensikt- det blir bare forstyrrende).
  • Lag ting stort. Skriver du inn tekst – bruk stor font (skriftstørrelse)…bruk store ikoner. Husk at videoen ofte vises i mindre format enn det du tar opp og da forsvinner gjerne detaljene.
  • En god vane er å ha en åpningslinje som klart forteller hva videoen handler om.
  • Fortell seeren hva man skal se på – de er ikke så kjent med hva du viser som du er selv, og hvis du bytter skjermbilder bør du si hvorfor. Det samme gjelder hvis du bruker funksjoner på tastaturet som de ikke kan se.
  • Bli kvitt visuell støy.Det er det samme som er nevnt over – lag video av det som er tema og vis ikke andre ting som ikke er en del av forklaringen som f.eks liste over favoritter, menylinje osv..
  • «Gjem» personlig informasjon. Seere trenger ikke vite hva slags personlig informasjon du har i form av mapper og verktøylinjer.
  • Ha kontroll på musa og hvordan den beveger seg. Hvis du bare skal snakke – ta hånden vekk fra musa slik at man ikke blir forstyrret av at musemarkøren (pila) vandrer rundt mens du snakker. Dersom du skal vise hva man skal trykke på – gjør det sakte slik at seeren får med seg hva du gjør.
  • Skal du spille inn lyd – sørg for at du har en god mikrofon. Det er gjerne en fordel å ha mikrofonen på litt avstand (ikke bruk headset med mikrofon – da hører man gjerne lett pustelyder osv også). Hvis valget er dårlig lyd eller ingen lyd bør du vurdere ingen lyd! Skru gjerne av maskiner som durer i nærheten – dette blir forstyrrende hvis du tar opp lyd. Kan du ikke skru av og du fortsatt har mye bakgrunnstøy kan du prøve å kompensere ved å spille lav musikk (gjerne bare instrumental).

For å vise hvilken forskjell disse punktene over kan utgjøre på sluttresultatet anbefaler jeg at du ser disse to videoene
Den dårlige – distraherende og «slapp»
Den gode – klar og fokusert

7 kommentarer

  1. Dette var gøy – men ganske krevjande. Førebuing er nøkkelen, akkurat som du skriv i blogginnlegget ditt. Telefonen ringte sjølvsagt, lyden var pittelitt dårleg (susing). Kanskje eg må ha litt musikk under for å ta vekk susen frå maskina? Kommentaren min må vere førebudd, sjølv om eg legg vekt på å vere muntleg. Ellers blir det krøll på tunga og mange fy-ord…

    Vel, dette gav meirsmak. Takk for tipset. Du vil snart sjå noko frå meg her. Førebels har eg forkasta alle dei 10 innspelingane eg har brukt masse tid på i dag. Trening gjer meister!

  2. Jeg har også forkastet noen enkle testopptak – men det skal forsøkes videre…som du sier; øvelse gjør mester 🙂

  3. Fantastisk prosjekt du holder på med! Vi er nettopp igang med kurs i digital kompetanseheving for lærere i VGS, vi har hatt beta versjonen i gang i dag, og i morgen blir nr 2 beta, når vi revidere skal vi få med ressursene du tilrettelegger.

    Jeg skal også fikse en del på blogg-veiledningen. Har du noen innspill på hva som burde bedres? Du som har sett det, og lagt det inn på wiki D&B.

    Stå på! Gleder meg til å få bedre tid til å lese mer av det du skriver.

  4. Takk for det 🙂 (men det er moro også….) Skal sjekke ut det du skriver om blogg, men det er sikkert bra som det er

Legg igjen et svar