Tips til tema for photostory, moviemaker osv..

På tampen av dagen i dag rett og slett noen tips (som jeg har «stjålet» fra 21.th Century Teaching og så lagt til tilleggskommentarer) til hva man kan bruke photostory, moviemaker, screenr og tilsvarende til. Framgangsmåten er litt ulik avhengig av hvilket program man bruker. Photostory kan du laste ned gratis, moviemaker ligger integrert i windows (du kan også laste ned) og screenr tar video av skjermbilder (betyr at innholdet du skal bruke må være digitalisert i forkant). Kanskje en avveksling fra powerpoint-presentasjoner?

439615007_83cf6755b9_tBruker du skjermbildevideo kan det være en ide å sjekke ut tipsene i innlegget om screenr. Et tips til; for å finne bilder man kan bruke (OBS: tenk opphavsrett!) og som samtidig passer inn i fargevalget kan du prøve å finne dem via Multicolr Search Lab (bildet har jeg funnet der etter å ha brukt fargene blått, grønt, hvitt og oransje som er brukt i design av denne bloggen) eller du kan jo la elevene ta bilder selv med digitalt kamera eller mobilen. 

  • Utflukter. Ta bilde under utflukt, importer dem til photostory el lign, la elevene ordne dem i sekvenser, lag et storyboard som følger bildene. Når presentasjonen er ferdig kan man vise den for andre (foreldremøte?). På slutten av året kan man brenne ut presentasjonene man har laget på CD slik at man har både minner og dokumentasjon på hva man har gjort.
  • Introduksjon til skolen. La elevene ta bilder av mennesker og plasser rundt skolen. Lag storyboard og legg til tekst/tale/musikk. Brenn ut på CD og gi til nye elever (og kanskje som «velkommen i 1.klasse»?)
  • Bokanmeldelse. Lag bokanmeldelser for biblioteket i photostory el lign.
  • Fonetikk.  Lag bilder av bokstaver, diftonger og evt andre lyder. La elevene lese inn lyden. Tips: ta opp lyd gjennom LMS – du kan også bruke lydopptaker til å dokumentere elevenes progresjon når det gjelder lesing på de laveste klassetrinnene og også bruke lydopptaker for å levere muntlig leksebesvarelse.
  • Idiomer og ordtak. Illustrer at det er forskjell på ordenes betydning og meningen man uttrykker (eks at «slippe katta ut av sekken» ikke handler om katter, «ikke lære høna å verpe» ikke handler om høns, «som en elefant i glasshus» osv). Dette er selvfølgelig nyttig for alle å forstå, men ut fra egen erfaring kan jeg si at de med fremmedspråklig bakgrunn har spesielt behov for slike forklaringer…som et omvendt eksempel; hvor mange av dere tar umiddelbart meningen med det engelske uttrykket «I have a monkey on my back»?
  • Ulike typer oppgaver. Lag presentasjoner av alfabetet, tall, dager i uka, måneder i året. La elevene sette i rekkefølge før man lager ferdig den digitale presentasjonen.
  • Intervju. Foresatte, andre i lokalsamfunnet, søsken, lærere – verbale lokalhistorieprosjekter illustrert med bilder?
  • Eksperimenter. Dokumenter prosesser og resultater – bruk evt mobil til å ta videoopptak. Dette kan også lastes opp via f.eks YouTube og så bruke «embed»-kode for å legge filmen inn i LMS.
  • Året i bilder. Dokumenter hvordan ting endrer seg gjennom året – og lag en presentasjon på slutten av året, velg om man skal stå samme sted eller om man skal ta bilder forskjellige steder.
  • Språk. Lag en historie om et eller annet (elev x går til skolen og slik var skoledagen….) og la elevene skrive inn/lese inn tekst på et annet språk, f.eks engelsk.

Fikk et par forslag inn i kommentarene, og synes de skulle inn her de også:

  • Lage korte sammendrag av en tekst/periode/diskusjon/etc.
  • illustrere/tolke/adaptere dikt/korttekster
  • presentere et sted/en person/et land/en folkegruppe/etc.
Reklamer

2 comments

  1. Fine forslag, et par til

    lage korte sammendrag av en tekst/periode/diskusjon/etc.
    illustrere/tolke/adaptere dikt/korttekster
    presentere et sted/en person/et land/en folkegruppe/etc.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s