Flere tips for å jobbe med programmering og koding i skolen

15.06.16 at 09:03 Legg igjen en kommentar

Den siste tiden har jeg endret litt innstilling i forhold til dette med programmering. Da jeg selv hadde dette som fag tenkte jeg at jeg aldri skulle bli programmerer, men de siste månedene har jeg nok skrevet flere kodesetninger enn jeg har gjort på flere år. Jeg tenker også at hvis jeg hadde fått en introduksjon til programmering slik vi i dag tenker mot elevene så ville jeg nok hatt en annen innstilling da jeg måtte levere inn oppgaver til høyskolen (og jeg ser også at høyere utdanning bruker de samme prinsipper nå som da jeg hadde det som fag – og det er egentlig ganske kjedelig mye av det). Selv om jeg ser at programmering har sin plass i skolen så må man heller ikke glemme den generelle digitale kompetansen – jeg ser at mange fortsatt har et langt løp å gå der.

I forrige uke hørte jeg på Espen Clausen fra Tysvær (Grinde skole) som fortalte om erfaringer fra innføring av kodetime på 7. trinn, og at de planlegger å innføre fast kodetime for alle klasser i alle uker på hele skolen (og etterpå overhørte jeg en kommentar fra en lærer; tenk om vi hadde hatt slike engasjerte lærere når vi gikk på skolen). Han kunne fortelle om stor motivasjon hos elevene, mange kom selv om de egentlig burde holdt seg hjemme under dyna. Gjennom å jobbe sammen har mange fått andre inntrykk av sine klassekamerater enn tidligere – de har sett andre sider hos hverandre. Siden dette ikke er en del av pilot for programmering valgfag (som kun gjelder ungdomstrinn) har de brukt timer fra andre fag for å få plass til kodetimen, men hvor man jobber mot kompetansemålene i disse fagene – for eksempel krever det å jobbe med koding og programmering at man leser mye, og det å lese bruksanvisninger er jo også en sjanger i norskfaget. Matematikk er også et opplagt fag, i tillegg til kunst og håndverk. Her kan du laste ned hele planen for innføring av kodetime for trinn 1 til 7:  kodeplan Grinde.

Som et eksempel på bruk i matematikkfaget fant jeg en video med robotene Dash og Dot, og som ble programmert for å lage et addisjonsspill for førsteklassinger. Dere skjønner prinsippene etter de første minuttene så dere trenger ikke se hele videoen under. Det å bruke roboter ser jeg skaper motivasjon, det blir veldig håndfast – og akkurat disse kan du få kjøpt hos norsk leverandør (som f.eks. også leverer Makey-Makey som jeg synes er morsomt).  Jeg framhever akkurat dette fordi jeg har kjøpt litt utstyr fra utlandet, og det krever at man bruker kredittkort (ikke alltid så enkelt å bruke sitt private når man skal handle inn til skolen) – og så kommer dette med frakt og fortolling i tillegg. Det kan bli ganske mye dyrere enn forventet. Jeg liker også tanken på å kjøpe av norsk forhandler i de tilfellene hvor man skal reklamere på noe, eller man trenger en reservedel.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , .

Breakout [undervisningsopplegg] Praktisk digital kompetanse på ferietur

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


