På skolebenken i dag

28082009141I dag var jeg på forelesning i faget Forretningside og forretningsplan – første oppgave var en samarbeidsoppgave hvor vi skulle bygge tårn med marshmallows og spaghetti. Vi startet med å planlegge hvordan vi skulle løse oppgaven, men under selve byggeprosessen var det ikke lov å kommunisere i det hele tatt – hensikten med oppgaven var å vise hvor viktig det er både med kjennskap til produktet (råvarene du har tilgjengelig), samarbeid og kommunikasjon.

Etter denne øvelsen litt refleksjon gjennom et spørreskjema (enkel personlighetstest) for å avdekke hva slags personlighet (hvilke preferanser) man har, hensikten var å se litt på hvordan man kan sette sammen funksjonelle team og få en god gruppedynamikk.

28082009143Øving nummer 2 i dag – eggdrop. Øvelse for å utvikle kreativitet (lurer på om det egentlig var nødvendig for oss). Vi fikk et egg som skulle kastes fra 3. etasje, og skulle lage noe for at det ikke skulle knuse. Det var noen tilgjengelige råvarer (liten plastpose, hyssing, avis, ballong, plastglass, bomull, tape) som vi kunne velge blant; tilsammen 5 ting  kunne vi velge og her er vår løsning (genial – det syntes i alle fall vi); tre ballonger, litt bomull og masse tape – en airbag for egget!.

Nå er vi spent på resultatet (Tomas har kastet ut «airbagen» fra 3. etg, jeg venter nede)!

2808200914428082009145Resultatet viste at vår løsning bestod testen – egget var like helt når vi tok det ut av bomullen (vi var den eneste gruppa som klarte det – jippi!)!

Tredje øving – svartsneglen. Idemyldringsoppgave; først finne 25 ting man kan bruke sneglen til (5 min), deretter 45 ting (3 min) og til sist 60 ting (3 min). Galskapen florerte – alt fra studiekamerat til spionvirksomhet (sette på kamera), terrorangrep (mot planteskoler?), turguide (blir ikke så veldig rask gange), kakepynt (krever nok litt tilvenning), ny valuta (i oldtiden brukte de jo stein), naturmedisin (alternativ healing eller hva med ansiktsmassasje), badeand, dørstopper, parkeringsvakt….Mange ideer. Deretter skulle vi utvikle videre en av tre ideer som en av de andre gruppene plukket ut til oss – og markedsføre dette produktet (vi fikk tildelt følgende alternativer: glidemiddel, dyremat og trackrace) – 20 min til rådighet for å velge og lage en presentasjon! Vi valgte å markedsføre «glideslim» – fokus på miljø, ikke kunstig tilsetning, norsk råvare og med mange bruksområder (Slagord: «Passer like bra på kjøkkenet som i nattbordskuffen – bare fantasien setter grenser»), vi så f.eks for oss at man solgte slimet i små bokser – og at man kunne bruke dette som hårgele, fuktighetskrem, håndkrem, skismøring osv. svartsnegleTanken bak en slik øving er å finne helt nye bruksområder for kjente produkter, finne nye sammenhenger, sette sammen ting på nye måter – bruke kreativitet (og ikke være redd for å komme med litt ville ideer). Andre stikkord knyttet opp mot denne typen oppgave er entreprenørskap og innovasjon.

Dette innlegget er et eksempel på hvordan man kan jobbe digitalt i skolesammenheng; jeg har brukt web2.0-verktøy (blogg) og det er brukt digitalt verktøy (bilder tatt med kamera på mobilen). Forsåvidt har jeg også brukt web2.0-verktøyet Twitter – alle blogginnlegg blir automatisk postet gjennon Twitterfeed, og man kan jo også bruke Internett til informasjonssøk i en slik oppgave (aktuelt tema; kritisk refleksjon/kildekritikk). Presentasjonen i oppgave 3 ble laget i powerpoint. Dette er tekstskaping (tekst/bilde) og så har du fått med et par tips om hvordan kreativitet kan stimuleres. Se også innlegget Skolen dreper kreativiteten. PS; mine egne døtre synes at dette hørtes ut som en flott måte å lære på – og kom også med et forslag til på svartsneglen; å bruke den som bart!

Reklamer

7 kommentarer

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s