Skoleledelse på #dgd11 (Siemens)

Noen linjer fra parallellsesjon om skoleledelse – fritt oversatt etter hvert.
George Siemens snakker om skoleledelse, han sier at man har begynt å tenke seg om i forhold til hva som er verdien i utdanning. Utdanning må inn på områder hvor man skaper jobber (iflg Gates), på andre siden (Jobs) mener at kreativitet og estetisk-praktiske fag er viktig. Vi må kunne gjøre en blanding av disse, selv om det i dag er slik at de mer tradisjonelle jobben blir mest verdsatt i samfunnet. En balanse mellom økonomi og kreativitet må til. Det er vanskelig å endre utdanningssystemet – det er mange hensyn som skal tas; arbeidsgivere, lærere, elever, samfunn osv.
Systemer eksisterer for å bevare seg selv, både private, offentlige og utdanning – og vi må se på hva disse systemene ønsker å bevare. Hvis man bringer inn et LMS i klasserommet så skaper det begrensninger i seg selv, teknologien sier noe om hvordan du skal undervise. Hvordan du skal strukturere innhold – det ligger i teknologiens struktur.
Hvordan lager du rom for endring som skoleleder når du jobber i et system som ønsker å bevare seg selv? Vil du skape kultur i skolen hvor du har lærere som aktivt eksperimenterer og vil støtte den – uten at det skal ødelegge systemet…hvordan gjør du det? Det er ikke noe fasitsvar, det kommer an på konteksten. Vil du ha innovasjon må du lage rom, men ikke for mye rom – for da vil ikke lenger systemet være til å kjenne igjen etter kort tid. I en del andre land ser man mange hjemmeskoler dukker opp – de eksisterende skoler dekker ikke behovet som har oppstått. Nevner tutor/mentor-system i Chicago – et område med mye fattigdom og kriminalitet, de har begynt med en-til-en-nettverk. Med en gang du får hjemmeskoler, onlinekurs og skoleaktiviteter som er utenfor de tradisjonelle skolestrukturer – da kjenner man ikke igjen skolen. Skaper man en stabil skolestruktur kan den ikke lett endres og den møter ikke behovene som har oppstått i dag; individuell tilpassing samtidig som man skal ta hensyn til alle – hvordan skal et slikt system se ut? Hvis elevene ikke kan fungere i systemet vil de fungere utenfor. Viser til Khan Academy, YouTube og andre åpne løsninger. Skolen må integrere slike i pensum, de må være mer i takt med samfunnet utenfor.
Skolemodellen for framtiden vil kreve koblinger til eksterne kommunikasjons- og informasjonskilder hvis den skal være effektiv. Han snakker også om å «slå ned klasseromsveggene» – at man kan samarbeide på tvers av skoler og på tvers av land. Distribuert deltakelse og fysisk tilstedeværelse – begge deler er viktig. Vi kan ikke la oss begrense av geografi. Vi må slutte å tenke bare på oss selv som individuelle siloer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s