Råd til deg som lurer på om du skal blogge

08.03.11 at 13:57 Legg igjen en kommentar

Som tiden går – jeg begynner å nærme meg 800 blogginnlegg og snart har 100.000 vært innom her. Hvem skulle trodd det når jeg opprettet bloggen….i alle fall ikke jeg. Det kunne derfor passe å skrive litt om blogging i dag i form av å bruke blogg selv – i dag er ikke fokuset å bruke blogg i undervisningen (det har jeg skrevet om tidligere). Det er moro å blogge, og når jeg tenkte på det hadde jeg laget en slideserie som jeg presenterte for en bedrift i juni i fjor – den ligger i bunnen av dette innlegget.

Skal lærere blogge, og hva skal de blogge om? Det er spørsmål det ikke finnes fasitsvar på. Personlig har jeg stor glede av å blogge, for meg er det som jeg har nevnt mange ganger tidligere først og fremst en måte for meg å reflektere over og huske på ting – og jeg har mye gjenbruk av det jeg skriver. Det er bare en bonus at andre finner nytte i den også🙂

Du bør ha en formening om hva du vil med bloggen – en blogg som har en tydelig retning er mye lettere å få lesere på enn en som skriver om alt mulig mellom himmel og jord (hvis det er antall lesere som er målet ditt). Skriv om noe som interesserer deg, og vær tydelig på om du ønsker å dele informasjon, diskutere eller reflektere.

Jeg skriver stort sett faglig (og forhåpentligvis mest saklig), men noe å huske på er at det som blir publisert ikke forsvinner – ikke engang om det blir slettet, så man bør tenke seg om hvis man har tenkt til å skrive noe som er lite gjennomtenkt, provoserende eller omtale andre (spesielt hvis det er i negative ordelag). Å omtale elever eller kollegaer negativt – selv om man ikke bruker navn, er ingen god praksis og de er lettere å kjenne igjen enn du kanskje tror. På den andre siden er det godt mulig å være kritisk og ta standpunkter, en blogg trenger nødvendigvis ikke være enten angrep eller forsvar – og det er ikke noen konflikt mellom å ha integritet og ta standpunkt og det å presentere seg selv på en akseptabel måte.

Å ha respekt for sine lesere er viktig – både i form av hva slags språk du bruker, hvordan du svarer de som kommenterer….og husk at kan du ikke si det samme som du skriver ansikt til ansikt med noen – ja, da bør du tenke deg om en gang til før du trykker publiser. Noen bloggere får mange kommentarer på det de skriver, andre (som meg) får ganske få – generelt sett ser det ut til at det å få lite kommentarer er det som er mest vanlig.

Selv om man har lyst til å uttrykke frustrasjon over hverdagen og kanskje prøver å gjøre det anonymt er det vanskelig å forbli anonym – og jeg synes nok ikke at frustrasjoner over arbeidsplass nødvendigvis bør publiseres offentlig. Det heter seg «lovpris offentlig, korriger privat» – og i alle fall tenker jeg at lokale problemer først og fremst bør løses der før man tar steget til offentlig polemikk. Anonymitet er derfor en av tingene jeg ikke vil anbefale, har man noe å fortelle kan man gjøre det under eget navn.

Skal man først publisere noe bør man tenke på hva slags språk man bruker. Jeg prøver å være svært nøytral i måten jeg skriver på, språket sier en del om hvem du er – og bruker du et upassende språk kan det nok skape trafikk selv om det kanskje ikke var akkurat de leserne du hadde som målgruppe. For en tid tilbake snakket jeg med noen tenåringer og spurte dem hva de tenkte om egen språkførsel på nett – og de tenkte egentlig ikke noe særlig over det. Samtidig var de enige i at dersom noen hadde mye skrivefeil og dårlig grammatikk så ville man kanskje bli oppfattet som litt dum…

Noen ganger er man så opptatt av å virke profesjonell at fremmedordene hagler, mitt tips: skriv enkelt og forståelig og forklar heller hvis du er nødt til å bruke ord som kan være ukjente for mange (jeg pleier å gjøre slik; man bør unngå redundans i databasene. Redundans betyr å ha samme informasjon lagret flere plasser, og problemet blir at det blir flere steder du må holde samme informasjon vedlike. Utfordringen blir ofte at man korrigerer noen steder, men samtidig glemmer andre – og da er spørsmålet; hvilken informasjon er korrekt).

Skal man skrive blogg må man oppdatere jevnlig, ikke nødvendigvis flere ganger om dagen – men en viss forutsigbarhet. Dersom du ikke har noe å skrive om bør du heller la være en å skrive bare for å skrive – det er nok unyttig informasjon som blir publisert og lagret uansett. Publiserer du jevnlig og har interessante innlegg vil det etter hvert danne seg en tilhørerskare – så ikke gi opp om du ikke har mange lesere i starten. Jevnt og trutt arbeid er det som skal til. Tvi, tvi🙂

Entry filed under: Privat, web2.0. Tags: , , , , .

Hva skaper tillit på arbeidsplassen? Vi har det godt i #Framtidsfylket

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


