Å unngå å gjøre feil og å levere et best mulig resultat (produkt eller tjeneste) er viktig for alle virksomheter. En vesentlig faktor for å oppnå dette er kommunikasjon. God kommunikasjon handler (for meg) mye om tillit – og tillit er ikke noe man får, det er noe man oppnår gjennom måten man oppfører seg på. Egentlig synes jeg det er innlysende hva som skal til, jeg synes det ligner aller mest på vanlig folkeskikk – men overraskende mange tror visst de kan få tillit i egenskap av posisjon, gjennom å kjøpe seg den eller gjennom å herske på frykt.
I dag har jeg levert min stemme i en undersøkelse på Defect Prevention – og var interessert i å se hva også andre mente var de viktigste faktorene i forhold til det å skape tillit og trygghet på arbeidsplassene, rett og slett hva som er den viktigste oppførselen hvis man skal oppnå tillit. Resultatet ser du i tabellen under.
Jeg gjengir de første femti punktene, og ikke overraskende for meg handler det først og fremst om å være tydelig i form av å ha integritet, respektere andre og det jeg vil samle i uttrykket «spille med åpne kort». Dette gir trygge rammer – man vet rett og slett «hvor man har deg». I det lille søylediagrammet øverst viser jeg forskjellene på de fem øverste og de fem nederste punktene i denne undersøkelsen – og heller ikke her er det overraskende hva som skaper lite trygghet og tillit…i alle fall var det ikke så overraskende for meg. Disse handler mest om å prøve å kjøpe seg tillit – absolutt ingen god strategi.
Prosent | |
Være en rollemodell, ha integritet |
77 |
Være ærlig |
75,2 |
Demonstrere integritet |
74,4 |
Respektere personer og roller |
74 |
Lytte før du snakker, forstå, diagnostisere |
72,8 |
Være åpen og autentisk |
71,6 |
Innse feil og lære av erfaringer |
70,6 |
Oppfordre til åpen diskusjon |
70,5 |
Gjøre det du sier du skal gjøre |
70,2 |
Transparens i beslutninger om prosesser og handlinger |
70,1 |
Si det du skal gjøre, og så gjøre det du sier |
69,8 |
Transparens i kommunikasjon om problemer, risikoer og prestasjoner |
69 |
Takke for tilbakemeldinger og handle på bakgrunn av feedback |
68,8 |
Ikke anta du har alle svarene – eller alle spørsmålene |
68,5 |
Oppriktig omsorg for andre, være oppriktig og vise det |
68,4 |
Vis at du bryr deg – lytte med hjerte, ører og øyne |
67,7 |
Ta ansvar |
67,7 |
Vis oppriktig takknemlighet for utført arbeid |
67,4 |
Gi ærlig tilbakemelding |
66,6 |
Gi frihet til å utforske og eksperimentere |
66,5 |
Lovprise offentlig, korrigere privat |
66,3 |
Forklare begrunnelse for beslutning |
65,7 |
Gi muligheter – for alle og utfra situasjon |
64,5 |
Gi mulighet for at man utvikler egne prosesser |
64,2 |
Ikke manipulere folk eller forvrenge fakta |
64,1 |
Reagere støttende og positivt til feil |
64,1 |
Ikke ha skjult agenda |
63,3 |
Innrømme feil og ta (synlig) skyld |
63,2 |
Forplikte seg og holde dem |
62,8 |
Være konsekvent |
62,8 |
Ikke anta at du vet hva som betyr mest for andre |
62,3 |
Ikke avsløre andres private informasjon |
62 |
La folk løse egne problemer eller komme til deg for å få hjelp |
61,9 |
Anerkjenn ferdigheter |
61,8 |
Åpen kommunikasjon, ingen hemmeligheter |
61,8 |
Ta opp vanskelige saker direkte |
61,6 |
Være en konstant elev – livslang læring |
61,4 |
La teamet sette eller hjelpe til med å sette prioritet, mål, vilkår osv |
61,4 |
Ikke la stolthet komme i veien for å gjøre ting riktig |
61,3 |
Ikke klandre andre eller peke finger når noe går galt |
61,1 |
Ikke unngå ansvar |
60,8 |
Ikke bryte tillit |
60,8 |
Rette opp ting når du har tatt feil |
60,1 |
Kommunisere tydelig når teamets prioriteter avviker fra individets |
59,2 |
Tillit er en toveis sak |
58,8 |
Verdsette og belønne det vi sier vi gjør |
58,6 |
Dele informasjon, sammenheng og behov |
58,2 |
Diskutere forventninger |
57,3 |
Utvikle tilbakemeldingssystemer – både formelle og uformelle |
56,3 |
Hva er forskjellen på 9 og 11?
Ja, man kan spørre seg om det er noen forskjell på dem. Jeg tok bare utgangspunkt i resultatrapporten og der står det faktisk slik :-0 Det er et par andre som også er ganske like…