Hva skaper tillit på arbeidsplassen?

Å unngå å gjøre feil og å levere et best mulig resultat (produkt eller tjeneste) er viktig for alle virksomheter. En vesentlig faktor for å oppnå dette er kommunikasjon. God kommunikasjon handler (for meg) mye om tillit – og tillit er ikke noe man får, det er noe man oppnår gjennom måten man oppfører seg på. Egentlig synes jeg det er innlysende hva som skal til, jeg synes det ligner aller mest på vanlig folkeskikk – men overraskende mange tror visst de kan få tillit i egenskap av posisjon, gjennom å kjøpe seg den eller gjennom å herske på frykt.

I dag har jeg levert min stemme i en undersøkelse på Defect Prevention – og var interessert i å se hva også andre mente var de viktigste faktorene i forhold til det å skape tillit og trygghet på arbeidsplassene, rett og slett hva som er den viktigste oppførselen hvis man skal oppnå tillit. Resultatet ser du i tabellen under.

Jeg gjengir de første femti punktene, og ikke overraskende for meg handler det først og fremst om å være tydelig i form av å ha integritet, respektere andre og det jeg vil samle i uttrykket «spille med åpne kort». Dette gir trygge rammer – man vet rett og slett «hvor man har deg». I det lille søylediagrammet øverst viser jeg forskjellene på de fem øverste og de fem nederste punktene i denne undersøkelsen – og heller ikke her er det overraskende hva som skaper lite trygghet og tillit…i alle fall var det ikke så overraskende for meg. Disse handler mest om å prøve å kjøpe seg tillit – absolutt ingen god strategi.

   Prosent
Være en rollemodell, ha integritet

77

Være ærlig

75,2

Demonstrere integritet

74,4

Respektere personer og roller

74

Lytte før du snakker, forstå, diagnostisere

72,8

Være åpen og autentisk

71,6

Innse feil og lære av erfaringer

70,6

Oppfordre til åpen diskusjon

70,5

Gjøre det du sier du skal gjøre

70,2

Transparens i beslutninger om prosesser og handlinger

70,1

Si det du skal gjøre, og så gjøre det du sier

69,8

Transparens i kommunikasjon om problemer, risikoer og prestasjoner

69

Takke for tilbakemeldinger og handle på bakgrunn av feedback

68,8

Ikke anta du har alle svarene – eller alle spørsmålene

68,5

Oppriktig omsorg for andre, være oppriktig og vise det

68,4

Vis at du bryr deg – lytte med hjerte, ører og øyne

67,7

Ta ansvar

67,7

Vis oppriktig takknemlighet for utført arbeid

67,4

Gi ærlig tilbakemelding

66,6

Gi frihet til å utforske og eksperimentere

66,5

Lovprise offentlig, korrigere privat

66,3

Forklare begrunnelse for beslutning

65,7

Gi muligheter – for alle og utfra situasjon

64,5

Gi mulighet for at man utvikler egne prosesser

64,2

Ikke manipulere folk eller forvrenge fakta

64,1

Reagere støttende og positivt til feil

64,1

Ikke ha skjult agenda

63,3

Innrømme feil og ta (synlig) skyld

63,2

Forplikte seg og holde dem

62,8

Være konsekvent

62,8

Ikke anta at du vet hva som betyr mest for andre

62,3

Ikke avsløre andres private informasjon

62

La folk løse egne problemer eller komme til deg for å få hjelp

61,9

Anerkjenn ferdigheter

61,8

Åpen kommunikasjon, ingen hemmeligheter

61,8

Ta opp vanskelige saker direkte

61,6

Være en konstant elev – livslang læring

61,4

La teamet sette eller hjelpe til med å sette prioritet, mål, vilkår osv

61,4

Ikke la stolthet komme i veien for å gjøre ting riktig

61,3

Ikke klandre andre eller peke finger når noe går galt

61,1

Ikke unngå ansvar

60,8

Ikke bryte tillit

60,8

Rette opp ting når du har tatt feil

60,1

Kommunisere tydelig når teamets prioriteter avviker fra individets

59,2

Tillit er en toveis sak

58,8

Verdsette og belønne det vi sier vi gjør

58,6

Dele informasjon, sammenheng og behov

58,2

Diskutere forventninger

57,3

Utvikle tilbakemeldingssystemer – både formelle og uformelle

56,3

Advertisements

2 comments

  1. Ja, man kan spørre seg om det er noen forskjell på dem. Jeg tok bare utgangspunkt i resultatrapporten og der står det faktisk slik :-0 Det er et par andre som også er ganske like…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s