Læringsstiler og visuell læring

I går hørte jeg på Osvald Lykkebø på Kommunekonferansen som snakket om satsingen de hadde på å kartlegge elevenes ulike typer intelligenser – slik at de kan tilrettelegge undervisningen på en best mulig måte. De tok utgangspunkt i MILL-metoden (mange intelligenser, læringsstiler, læringsstrategier). Et viktig arbeid synes jeg i forhold til å tilrettelegge undervisningen for den enkelte elev.

I dag har jeg sett på et interessant arbeid av Nina Lysbakken som er noe i samme stilen – hun ser på Visuell læring, og også her handler det om hva som er våre sterke og svake sider. Jeg syntes dette var interessant og håper hun får realisert modellen sin – og dere kan se hennes presentasjon på Vimeo på denne lenka (anbefales!). Mer informasjon om Nina og prosjektet hennes finner dere på denne lenka.

Under et skjermbilde fra Vimeo som viser noen oppdagelser hun har gjort:

  • At det er en maksgrense (pensum/karakter) for hver elev
  • At elevene ser på læring på skolen og fritid som separate ting
  • At elevene ikke er bevisste på egne styrker og svakheter
  • At elevene i sterkere grad enn voksne trenger å vite hvorfor de skal lære noe (og de skal vite det med en gang)  

5 kommentarer

  1. Hei & takk for at du forteller om prosjektet mitt. Jeg vil gjerne ha kontakt med alle som synes dette høres interessant ut, og også de som er kritiske til det, så les gjerne mer om prosjektet mitt på nettsiden min, og kontakt meg veldig gjerne!
    Jeg er ferdig med masterprosjektet nå, men jobber med realiseringsmuligheter.

    Nina Lysbakken
    MA design student, visual communication
    Bergen National Academy of the Arts
    e-mail: post@ninalysbakken.com
    phone: (+47) 930 84 064
    blog: http://www.ninalysbakken.com
    twitter: @NinaLysbakken

  2. Det er et flott prosjekt – en tilnærming som jeg liker godt slik umiddelbart, så jeg føyer meg til: ta kontakt med Nina hvis du også liker dette og kunne tenke deg å hjelpe henne videre. Lykke til 🙂

Legg igjen et svar