Modul 8: Interessentanalyse

En interessentanalyse vil kunne sikre at man gjør hendelser i riktig rekkefølge og at de rette interessentene er involvert til riktig tid.   Det er viktig å kommunisere visjon ut til alle interessenter slik at de vet hvordan dette vil påvirke dem/ha betydning for dem. Det første er å kartlegge hvilke interessenter man har. Hvilke av disse har dere, og er det noen som mangler?

Interessentoversikt: (fylles ut)

Foresatte i prosjektet Elever i prosjektet Lærere i prosjektet
Foresatte utenfor prosjekt Elever utenfor prosjekt Lærere utenfor prosjekt
Skoleledelse Fagforeninger Foreldreutvalg
Kommune Støttespillere Samarbeidsbedrifter
Andre skoler Lokalbefolkning Nettverk

Å få interessenter til å se seg selv som deltakere i prosessen kan være med på å sikre suksess. Alle må føle at de er inkludert i prosessen, og at de forstår hvorfor og er enige i bakgrunn for endringsprosessen.

Det er to mulige tilnærminger;

  • Ovenfra og ned kan være effektiv hvis;
    • Ledelse engasjerer og støtter endringsprosessen
    • Ledelse har minimal motstand hos stab og andre
    • For gradvise endringer
  • Samarbeidsmodell, hvis
    • Det er implementering av signifikant størrelse (stort, betydningsfullt, omfattende)
    • Trenger at mange støtter raskt opp rundt prosjektet
    • For å håndtere motstand hos stab eller andre

Ovenfra og ned karakteriseres av at endring starter hos skoleledelse og gradvis involverer andre (i rekkefølgen: ledelse->stab->elever->foresatte->andre). Samarbeidsmodell krever fortsatt forankring og støtte i ledelse, men man involverer mange samtidig og går gradvis og systematisk mot individuelt ansvar for endringsprosessen.

Hvordan skal interessentene involveres i prosessen? Hvor på «involveringsskalaen» vil du plassere dine ulike interessenter (og hvilke fra interessentoversikten er aktuelle her)?

  • Informert – gi informasjon ut som monolog (epost, web, oppslag)
  • Spurt – kunne gi tilbakemeldinger (skriftlig, via skjema på web)
  • Konsultert – får tilbakemeldinger på sine tilbakemeldinger
  • Lyttet til – kunne gi personlig tilbakemelding og argumentere for sitt syn
  • Involvert – ideene blir diskutert i prosjektgruppa
  • Delaktig i utvikling – får være med å diskutere ideer sammen med prosjektgruppa
  • Eierskap – får ressurser til selv å jobbe videre med ideer eller strategi

Håndtere motstand

  • Tenk deg at 3/4-deler mente at man ikke skulle ta i bruk teknologi – hva gjør du da?
    • Hvilke teknikker kan du bruke for å få interessentene til å forstå formålet med det du gjør?
    • Er det noe tidspunkt som er riktig/galt for å engasjere interessenter?
    • Hvordan jobber du med interessentene for å få dem engasjert, men uten at de får forventninger som du ikke kan innfri?

Involvere elever

Elever kan være nøkkelpartnere i endringsprosesser, men ikke involver dem hvis du ikke har tenkt til å lytte til deres meninger eller gjøre noe med elevenes forslag til endringer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: