Nå har jeg blitt TV-produsent på nett (worldTV og Qik)

I dag leste jeg en artikkel av Arne Krokan (Takk for alt Dagbladet. RIP) og han nevner to ting jeg ikke har sett på tidligere; worldTV og Qik – og da måtte jeg også prøve…alltid moro å prøve ut noe nytt.

Qik mener selv at dette er den enkleste måten å ta opp dele videoer fra din mobil. De har faktisk en rekke grunner for at man skal like Qik; fang spontane øyeblikk på film, ingen kabler å koble til, interaksjon i sanntid – direkte fra mobilen, del ikke bare video – del også hvor du er (geotagging), du kan også ta opp video offline og laste opp i etterkant, del videone til Facebook/Twitter/YouTube, embed til blogg, mulighet for å sette «privat» som status (bare du som ser)….mange gode grunner altså.

Du må laste ned programvare til egen mobil (støtter en rekke ulike – du finner oversikt på nettsiden).Du må også registrere en konto og du kan logge inn via Facebook- eller Twitterkonto, eller du registrerer deg på nettsiden og gjør at du kan bruke mobilen til å streame (sende i sanntid) til din nettside på qik – så kan andre se på mens ting skjer…og videoen kan også lagres. Du kan velge at den også viser hvor du befinner deg – enten automatisk geotagging ved å bruke gps, at du selv setter hvor du befinner deg eller du kan velge å slå den av (det siste har jeg gjort – i alle fall foreløpig). Når du har lagret video kan du velge å sette privat som status hvis du ikke ønsker at alle skal kunne se.

Og hva synes jeg? Det var rimelig enkelt – jeg registrerte meg med Twitterkontoen min og fikk en DM som ga meg brukernavn og passord slik at jeg fikk logget meg inn via mobilen. Jeg la inn mobilnummer og fikk tilsendt en lenke for nedlasting av programvare – denne åpnet jeg, lastet ned og installerte. Logget meg på ved å bruke det tilsendte brukernavnet og passordet. Deretter er det «tut og kjør» – på mobilen får jeg opp flere valg, og valgte streaming (og tok bare opp 3 sek fra verandaen i dag). Samtidig som jeg da filmet ble video kjørt i sanntid på min nettside (riktignok litt hakkete, men det kan jo være mitt WLAN som var litt tregt). Jeg navnga videoen på mobilen når jeg avsluttet (valgte Vinter i dag på testen min) og den ble lagret på nettet. Jo – enkelt var det, spørsmålet er hvor mye vil jeg bruke det?

Det er klart at det å ta opp video generelt og gjøre tilgjengelig via nettet i en eller annen form har mye for seg i forbindelse med skolen – det har jeg skrevet mye om tidligere. Utfordringen med denne type program er imidlertid at man må logge seg på og opprette konto, hvem skal ha rettigheter og styre innhold og så ligger det en kostnad ved at man faktisk overfører via mobilnettet….dette er hensyn man må ta.

Det andre jeg så på var worldTV – min egen TV-kanal hvor jeg kan sende døgnet rundt ved å (som de sier selv) bruker mine favorittvideoer…Saken med worldTV er at du legger inn videoer (du angir URL/nettadresse hvor videoen ligger på nett) som så går i sløyfe – så litt annerledes er det likevel enn channels på YouTube…Du trenger heller ikke bruke dine egne videoer – du kan sette sammen hva du vil, men jeg synes at det er litt for lite funksjonalitet til at den fenget meg foreløpig i alle fall.

Det er enkelt å komme i gang, du går til nettsiden og velger Create. Deretter henter du URL (nettadresse) for sidene hvor dine favorittvideoer/de du skal bruke ligger og limer disse inn. Deretter velger du et navn for plassering og så får du noen valg for hvordan design av «logo» skal se ut. Det eneste du trenger å oppgi av opplysninger ellers er din epostadresse. Du får beskjed om å bokmerke siden hvor du kan gjøre endringer i hvilke klipp du skal vise – litt skummelt oppdaget jeg at ved å bytte ut mitt valgte navn med Arne Krokan sitt i URL’en så kunne jeg redigere hans «tv-sending»…dette likte jeg ikke – liker ikke at andre skal endre det jeg setter opp, i alle fall ikke hvis jeg går ut og promoterer noe jeg har lagt på «min side» (her må man altså tenke seg godt om – tenk hvis en skole lager en «undervisningskanal» og så legger elevene ut helt andre ting i løpet av en ettermiddag…)

Når du er ferdig finner du igjen sendingen på http://www.worldTV.com/ditt valgte navn. For å teste ut hentet jeg bare noen klipp jeg har hatt liggende selv på YouTube og som er brukt på bloggen her tidligere – så veldig spennende ble sluttresultatet ikke, du kan se selv på denne lenka. Men det er klart at det har et potensiale – dersom du er litt kreativ her så kan det bli et bra/artig/informativt osv produkt…men jeg vet ikke om jeg bruker tid på dette ennå i alle fall. For skolen kan man selvfølgelig tenke seg at man plukker ut gode videoer knyttet mot emne og samler dem på denne måten (men se betenkningen i avsnittet over)… Oppdatert: nå har jeg fått epost fra worldTV som sier at jeg kan sette et passord i Change Account-settingen – så da føler jeg at det er noe bedre i alle fall..

6 kommentarer

  1. Hei.
    Har brukt Qik eit års tid og den tek meir og meir i bruk. Den har vel erstatta «vanlig» filming med mobiltelefon, sjølvsagt vert det meste av det som er privat filming aldri publisert offentlig men lagring i skya og deling er jo mogleg. Utfordringane du peikar på, er eg ikkje så uroa over. Å opprette en konto er vel den digitalt kompetente i stand til å fikse greitt, og prisane på trafikk vil sjølvsagt verte akseptable akkurat slik dei no ikkje lenger er eit tema på kabla breidband i heimen (ADSL kosta også per MB i byrjinga, for ikkje å snakke om det som gjekk føre der igjen…).

    WorldTV må sjekkast ut, ikkje overbevist om at den kjem til å fenge meg. Men eg jobbar stadig med grunnhaldninga om at ting helst må prøvast ut litt før eg fell dom.

  2. Har du noen ide om hva det koster for å laste opp en snutt i datatrafikk – har du forsøkt fra utland? Og enig med deg – alt må prøves, så får man gjøre seg opp mening.

  3. Eg har gått på ein smell i utlandet ja, der er prisane framleis skamlause. Var det 40/mb sist eg sjekka? Vart i alle fall nokre hundrelappar i desember når eg kjøpte ny Android til meg og Iphone til fruen i Berlin. Dei måtte jo umiddelbart testast, sjølvsagt. 🙂 Altfor dyrt uansett (for oss statstenestemenn i alle fall).

    Også nasjonalt er det framleis altfor dyrt med mobilsurf, eg har for tida 500MB / mnd til 99,- men det vert for lite(MB). Med stadig fleire mobiltilbydarar på bana trur eg framtida er ljos(are), så eg tenkjer at kostnadane no er prisen ein må betale for å (prøve å) ligge i forkant.

  4. Skjønner jeg bør tenke meg om to ganger før jeg streamer fra ferie i utlandet i alle fall da…Men jeg håper som deg at kostnadene (spesielt på datatrafikk) skal gå ned slik at vi slipper å gå konk på det, på samme måte som prisene har gått ned på å ha internett-tilgang i heimen. Jeg husker når jeg var nødt til å rasjonere bruk på oppringt samband, først modem og deretter ISDN – godt vi har kommet lenger 🙂

  5. Spennende post, Eva. Vi tvitret jo litt om dette for noen uker tilbake. Jeg har ikke fått tid eller anledning til å leke eller eksperimentere mer med verken Qik, Bambuser eller Ustream – men tro det ligger et spennende potensiale i disse verktøyene.

    Samtidig kan det bli mye videodata, og personlig tenker jeg at i første omgang så kan podcast og lydopptak (Audioboo) være minst like effektivt i en pedagogisk sammenheng.

  6. Ja, også bekymret for datamengde med disse verktøyene – kan fort koste mer enn det smaker….men at framtidens skole inneholder disse elementene er jeg nok mer sikker på – bare prisene går ned og lærerne får øynene opp for mulig bruk 🙂

Legg igjen et svar