Et av de bedre tipsene jeg har sett siste tiden

Det er så hektiske dager for meg at jeg knapt får tid til å skrive noe på blogg, men ett av de beste tipsene jeg har sett siste tiden handler om en funksjon jeg ikke har hatt noe særlig sans for – nemlig bruk av passordlåsing av sider i OneNote.

Her finner jeg tips om Escape room, eller Breakout edu, i OneNote. I korte trekk går det ut på at man lager oppgaver hvor elevene må finne løsning i form av et passord, og først da får de låst opp de nye oppgavene. Genial måte å bruke denne funksjonaliteten på. Den kan også brukes, som det står skrevet i samme artikkel, til å legge for eksempel fasit til matematikkoppgaver – og at man først får passordet når man har gjort ferdig oppgaven eller at passordet er riktig svar på oppgaven. Jeg tar til meg disse tipsene med en gang!

Ellers går dagene stort sett i jobbing på IKTpedMOOC (Høgskolen i Østfold) hvor jeg har gitt tilbakemeldinger til studenter på oppgaver, og vi er i gang med revidering av IKTMOOC også. Veldig hyggelig å se på innleveringer hvor studenter har «sett lyset» i forhold til bruk av teknologi i sin lærerhverdag. Også kompetanseheving på barnehage har jeg vært fornøyd med, og det ser ut til at vi får nesten alle gjennom studiet – og jeg får tilbakemeldinger fra kommuner om at disse barnehagene er mye mer frampå i forhold til teknologi enn tidligere.

Det andre som tar mye av tiden min er arbeidet med Munin Samfunnsfag. Jeg bygger temasider og produserer oppgaver i høy hastighet – men veldig motiverende å få positive tilbakemeldinger om at lærere synes dette ser spennende og motiverende ut. Et eksempel på en temaside er denne: https://munin.buzz/terror/ – og her tar jeg gjerne tilbakemeldinger om innhold, utseende og om dette er noe dere kunne brukt i egen undervisning. Den er beregnet på ungdomstrinn, samfunnsfag – selv om enkelte tema også kan jobbes med tverrfaglig.

Jeg ser i alle fall at utsiktene til at det blir sommerferie i år er svært liten, men det gjør ingenting når jeg får holde på med ting jeg synes er morsomt, viktig, inspirerende og meningsfylt.

Legg igjen et svar