Oppsummering #NKUL17 (Nordahl Griegs elever)

Etter debatten er det direktør Trond ved Senter for IKT i utdanningen som har ordet. Han vil, i motsetningen til debatten, ta opp dette med IKT i skolen. Først og fremst sier han at det å ha utstyr tilgjengelig ikke er løsningen i seg selv, men at vi må ha infrastruktur og utstyr på plass. Det viktigste er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, at digitale læringsressurser kobles mot kompetansemål, en strategi og klare mål for bruken av IKT i læring – samt nasjonal strategi og relevant eksamen.

Han viser til ressurser og tjenester for lokal bruk og for lokal tilpasning; han peker på iktplan.no, iktipraksis.no og utdanning.no som senterets viktigste ressurser. Jeg må si at jeg er veldig glad for å at iktplan.no har blitt så anerkjent – vi har gått en lang vei siden Erik (Westrum) og jeg satt i sene nattetimer i Drammen og lagde de første versjonene av iktplan.no.

Han sier også at rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er kanskje det viktigste. Her har de operasjonalisert dette – og håper alle vil se på dokumentet. Siden senteret ikke har klart å legge denne godt synlig, og det heller ikke er mulig å søke det fram ved å skrive PfDK  – som er forkortelsen de ofte bruker når de skal snakke om det – så er lenka til informasjon om dette her: http://www.iktsenteret.no/ressurser/rammeverk-laererens-profesjonsfaglige-digitale-kompetanse

Elever fra Nordahl Grieg vgs i Bergen er de neste som står framme. De snakker om «Grønn innovasjon», men først forteller de litt om skolen sin. Jeg har vært der selv ved flere anledninger, og synes de er veldig spennende å følge med på. Kreativitet, innovasjon og nytenkning er grunnmur for skolen – og mottoet er «dristige hjerner i samspill» (og jeg har faktisk en kopp derifra som jeg tidvis drikker kaffe av – med dette mottoet på). Forskning, teknologi og tverrfaglighet er satsingsområder – og hvor tverrfaglighet er veldig viktig. Elevene sier at de har (flotte) lærere som forbereder dem på framtidens jobbmarked. Grønt innovasjonsstudie er et pilotprosjekt for tverrfaglig samarbeid og kompetanse – og som er visjonen av hva de tenker som framtidens skole. Realfagselever og elever på økonomi har timer hver for seg med sine fag, men også timer hvor de jobber sammen i faget teknologi og forskningslære. I faget arbeider de med bærekraft, og for å finne løsninger på ulike problemer i verden i dag. De jobber prosjektbasert – både på skolen og utenfor skolen. Jeg synes det er spenstig å se elever som snakker om hvordan man skal revolusjonere transportindustrien – på nasjonalt og på globalt nivå – dette er det jeg har snakket om når jeg sier dagens elever skal ivareta jordas ressurser i framtiden, og det må de forberedes på. Se presentasjonen som ligger her for å se mer av hva de skal forberedes til: https://evabra.wordpress.com/2014/10/15/en-ny-skolereform/. Snittet på eksamen var imponerende 5,6. De sier de får lov til å tenke utenfor boksen, og noe som er viktig lærdom er at her er det mye fokus på prosesser – at man kan prøve og feile, at det er lærdom i også det å gjøre feil. Veldig moro å se disse elevene – og all skryt til Nordahl Grieg! Se og lær!

Flere innlegg fra NKUL kommer fortløpende.

Advertisements

2 comments

  1. Hei og takk for at du gjorde oss oppmerksom på manglende søkeord. Dette har vi korrigert nå 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s