Oppsummering #NKUL17 (Magnus Nohr og Simen Spurkland)

En av de aller mest besøkte sesjonene var Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold om elevaktiv læring med digitale hjelpemidler – og det er ikke så rart. Magnus formidler godt og gir mange gode og praktiske tips – som man kan ta med seg direkte. Han snakket blant annet om taleskriving og talesyntese. Underveis viser han mange tips til tjenester som kan brukes gratis. Magnus arbeider mye med MOOC på Høgskolen i Østfold, og anbefaler også å se på disse for å øke din egen kompetanse. Hans presentasjon finner du på denne lenka: https://www.slideshare.net/magnusnohr/elevaktiv-lring-med-digitale-hjelpemidler-nkul-2017

For øvrig satt jeg sammen med Magnus på et annet foredrag, og så hans metode for å lage gode notater – han hadde oppe videostreamen og tok skjermutklipp derifra direkte i sin OneNote og skrev korte kommentarer til. Et veldig godt tips for digitale notater.

Simen Spurkland fra Vøyenenga skole skal snakke om digital didaktikk i praksis – også en sesjon med mange besøk. Han skal snakke om sin erfaring med iPad i klasserommet. Først og fremst sier han at det har tatt tid å komme fra konsument til produsent – for hans del har det tatt fire år å komme dit. Han sier at det viktige er «Kunnskap, dugelighet og holdninger til å mestre livene sine» – og spør retorisk om du hadde dette som overskrift i din siste undervisningsøkt. Han sier at for fem år siden var svaret for hans del nei, da var boka det styrende elementet – og hvor han underviste fra side til side. En annen tanke; hva er elevenes liv – og de livene de lever? Vi må forholde oss til livene de lever i, ikke hva slags liv de kan få i framtiden.

Opplæringsloven må ikke glemmes, og han peker på at elevene skal få utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang – og de skal lære å tenke kritisk, handle etisk og miljøbevisst. Det er et «sjukt bra» mandat for lærere – så hvorfor er vi så redde for å prøve nye ting?

De fire prinsippene for vurdering må også med;

  • forstå hva de skal lære, hva forventes av dem (kriterier)
  • Tilbakemelding på kvalitet (hva har du fått til, hva var bra med dette – ikke hva var dårlig)
  • Framovermelding, hvordan bli bedre
  • Elevinvolvering, elevenes egenvurdering

Simen slår et lite slag, indirekte, for formativ vurdering på dette tidspunktet i foredraget.

Han spør videre, retorisk, om du har endret din praksis når vurderingsforskriften ble endret. Han sier også at elevene må skjønne at det er underveisvurdering de får.

Han peker på Marte Blikstad Balas. Setter man strøm på gammel praksis er det også hva som skjer på elevenes datamaskiner. Han sier Marte ser på utfordringene, hun er ikke mot digitalisering av klasserommet.

Endring tar tid, det slår Simen fast. Men det er ikke noe galt i å endre seg langsomt, så lenge man har et moment framover – sier han videre. Jeg er for så vidt enig, men samtidig mener jeg at man kan ikke være altfor langsom heller. Med det mener jeg at data ikke er noe nytt, jeg har tross alt brukt datamaskin i arbeid siden 1983!

Deltakende undervisning er nytt stikkord i foredraget. De to mest brukte app’ene i mitt klasserom er two eyes – two feet sier han – og peker på egne øyne og føtter. Han går rundt og deltar i klasserommet, ser elevene. Viktig å ikke glemme dette.

Den digitale trekanten; kompetente lærere, god og faglig software (ikke bare noe som sier «bing» når man svarer riktig) og forutsigbar og pålitelig hardware. Men det mangler noe; eleven.

Potensialet, slik han ser det, i et velfungerende klasserom handler om (og det trenger ikke være 1:1 eller iPad):

  • lavere terskel for produksjon
  • økt produksjon, mer trening
  • tilpasset, utvidet verktøykasse
  • mer gjennomsiktige prosesser
  • mer effektivt, mer tid

Fortsatt utfordringer med at elever glemmer å ta med utstyr eller har glemt å lade. Mangel på selvtillit også en utfordring, enkelte elever har som «standardinnstilling» at de ikke forstår. Hva med å la dem forklare, gjøre opptak av at de forklarer hva de ikke forstår og gå gjennom forklaringen – da blir det uttrykt og reflektert over, og man kan se på gjennomgangen på nytt.

Vi må tilrettelegge for at det er greit å gjøre feil, det er en del av læringen. Han tilpasser gjennom å gi retning, og så går «noen mer mot høyre enn andre». Prosessene har blitt mer transparente, og konstant kommunikasjon gjør at han kjenner elevene bedre. Relasjonsbygging viktig, og det er mange kanaler å velge blant. Han har for eksempel brukt SnapChat – hvor han finner de fleste av sine elever – til å forklare hva man skal gjøre.

Han sier han har mer tid nå enn for fire år siden. Det har blitt mer effektivt.

Dere må ikke stå foran og stille kontrollspørsmål. Da er det de samme fire elevene som svarer hver gang, og de andre elevene – ja, der har «lyspærene slukket». IRE (Inititativ fra læreren, respons fra elevene, evaluering fra lærer) må dere slutte med. IGP (individuell, gruppe, plenum) er en variant og ingen suksessoppskrift i seg selv, men er i alle fall en endring i tankesettet hos deg som lærer. Bruk også tid, la elevene få tid til å tenke før du ber om svar.

Lærere må ta mange avgjørelser hver dag – og det kan gå bra eller dårlig. Læreren må være profesjonell nok til å si at det valget var galt, og så gjøre et annet valg neste gang. Den eneste du kan kontrollere i klasserommet er deg selv. Hvordan skal jeg reagere på elever som svarer feil, som snakker om andre ting, elever som fniser osv.?

Klasseledelse gjennom læringsledelse. God læringsledelse gjør at klasseledelse skjer automatisk.

Deltakelse i undervisningen; ikke ta fra eleven tenkingen – ikke gi svar. Oppgaven må designes slik at elevene kan jobbe selvstendig. Simen «pitcher» oppgaven; gir dem en retning eller for å skape motivasjon. Kanskje det handler om «det ene gode spørsmålet»? Jobbe IGP. Kreativt kaos og «carry on» – eller plan b, c eller d? Ikke glem VfL (vurdering for læring). Deretter oppsummering, tilbakemelding og/eller produkt.

Simen anbefaler å se «The Learning Pit» av James Nottingham på Vimeo. Mer om dette her: http://www.jamesnottingham.co.uk/learning-pit/

Simen viser SAMR-modellen. Det er ingen rangering, det handler om sortering – vi må være på alle nivåene. På toppen er dit vi vil – og han har kommet til oppgaver som før var umulige, men som iPaden har sørget for er mulige. Viser hvordan de har arbeidet med Garageband. Kostelig avslutning her med at Simen har sunget tilbakemelding tilbake til elev, som respons til elevens musikkbesvarelse.

Simen avslutter med en oppgave elevene har jobbet med, og som handlet om nett-troll. Elevene skulle lage en video til et av nett-trollene (virkelige nett-troll), som i prinsippet skulle vært mulig å publisere (uten at de skulle gjøre dette) – altså ikke banne, være sint osv. De skulle fortelle om lignende opplevelser i sitt medieliv. Han sier det at å få videoer gjør at han får et veldig innblikk i eleven og elevens liv. Elevbesvarelsen han viser er bare fantastisk. Jeg håper vi ser mer av dette! (og jeg «stjeler» allerede konseptet her til framtidige oppgaver jeg skal lage).

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s