Trenger hjelp: hva mener dere digital dømmekraft er?

I dag en liten utfordring; hva skal man legge i begrepet digital dømmekraft? Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg skal arbeide noe med et prosjekt som omhandler akkurat dette.

Noen sier at det er personvern, opphavsrett og kildekritikk – jeg mener at det også omhandler netikette (hvordan vi oppfører oss på Internett). Hva med digital mobbing – omfattes det av digital dømmekraft? Jeg mener det kanskje hører hjemme under netikette – eller kanskje det ikke gjør det? Er det slik at jeg kan sette likhetstegn mellom digital dømmekraft og digital kompetanse – slik jeg definerer digital kompetanse (problemløsning, samarbeid og deltakelse, kreativitet og utfordring, personlig sikkerhet, netikette, grunnleggende IKT-ferdigheter, informasjonssøk og organisering)? Mange spørsmål, få svar. Kanskje dere har noen? Tar gjerne innspill i kommentarfelt eller via twitter (@evabra).

2 kommentarer

  1. Mange bra spørsmål her, Eva:) Spennende å diskutere disse begrepene, og prøve og lage definisjoner som samsvarer med «meningmanns» oppfattelse. Tror jeg mener at det ikke er noe likhetstegn mellom digital kompetanse og digital dømmekraft. Men, da legger jeg til grunn egne meninger om hva digital kompetanse er…
    For meg er digital kompetanse = teoretisk, teknisk, strategisk, analytisk og operativ kunnskap om digitale muligheter/hjelpemidler/verktøy. Dømmekraf t= hvordan du forvalter og synliggjør denne digitale kompetansen i forhold til omverdenen rundt deg. Med andre ord kan man være en skikkelig nerd, og en racer i programmering, systematisering og f.eks personlig sikkerhet. (definisjonen geek versus nerd er dessuten noe som kanskje har noe for seg i dette?…)

    Men, det betyr overhodet ikke at vedkommende er i besittelse av evnen til hvordan skape eller delta i digitale dialoger, har evne til å formidle et budskap/kunnskap/viktig eller uviktig informasjon, hvordan ikke såre/glede/delta – hvordan trå varsomt ift følelser, bevare rettigheter, respektere personvern, følge regler og lover etc.

    Det ene handler for meg om digital IQ, det andre om digital EQ. Sånn cirka slik tror jeg at jeg mener det hele henger sammen…:)

  2. Takk for lang og god kommentar. Jeg er enig i at kanskje det handler mest om IQ og EQ – det er tanker jeg skal ta med meg 🙂

Legg igjen et svar