Virtuell reise til Times Square, New York – tips til undervisning?

I dag et lite eksperiment, jeg har laget en liten video fra en virtuell tur til New York (hvor jeg aldri har satt mine ben) – kan dette være en inspirasjon til geografitimene eller til arbeid med lyd/bilde-redigering (siden den er ment mer som et tips enn som et eksempel på redigeringskunnskaper kan den helt sikkert lages bedre og mer spennende, men jeg presenterer den nå likevel)?


newyork2Filmen er laget slik; jeg brukte Google Map Streetview for å komme til New York (ser at Google fotograferer Oslo denne uka) – deretter filmet jeg skjermen ved hjelp av SnagIt mens jeg «så» meg rundt – derfor den litt «hakkende» kameraføringen, forøvrig muligheter på StreetView til å zoome inn og ut også….(det finnes gratisprogrammer som gjør samme nytten i forhold til å ta opp video fra skjerm , f.eks. dette, har ikke forsøkt programmet selv). Filmklippet la jeg inn i Windows Movie Maker og la til lyd som jeg har hentet her. Det er altså ikke noe avansert og dyr programvare som er brukt. Bildene som framkommer er også forskjellige avhengig av når på døgnet du er inne og ser; jeg har også laget en liten film som viser samme område – men om kvelden og den finner du på Times Square om kvelden. Det var faktisk så morsomt at jeg har laget en fra Paris også, med effekt «gammel film» og hvor jeg har satt sammen flere «filmklipp» (man kan jo lage enda «eldre» utgaver også hvis det skal være riktig gammel stil over det).

Musikkfilene jeg viser til over er zippet, en gratis programvare som pakker opp de fleste format finner du her på 7-zip. En annen måte å gjøre det mer levende på er ved å bruke lydklipp fra podcast på amerikansk – masse å velge blant bl.a via iTunes (det finnes mange podcaster som dreier seg om språkopplæring og hvor man lærer å stille spørsmål og svare på dem – som «hvor er togstasjonen»; man kan f.eks se for seg at hvis man klipper og limer litt her – og leser inn noe selv, så kan man faktisk lage et ganske greit intervju).

Filmen lastet jeg opp til YouTube, og så brukte jeg embed-kode (jeg har laget en video som viser hvordan du bruker embed, den finner du på lenken her) for å få fram filmen på min blogg. Jeg kan også tenke meg at man kan utbrodere en slik film i flere retninger; kanskje man kan tenke seg at man må finne flere ting på nettet som hvordan skal vi reise dit og hva koster det, mer informasjon om stedet, «intervju» med noen lokale (kanskje man har kontakt med noen via andre kanaler som MSN, Facebook, Twitter, Skype osv).  Man kan bruke informasjon man henter om stedet i andre fag også; valutaomregning  er en mulighet, utvikling av befolkning som graf, kultur/samfunn/politikk  i samfunnsfag. Mulighetene er uendelige, det er bare fantasien som setter grenser (se et par forslag til som jeg har fått i kommentarene under). Selv synes jeg at en slik måte å gå fram på kan bidra til å gi digital kompetanse på mer enn en måte.

PS: bruker dere LMS kan man lage en side for dette. For å si litt om hvordan i forhold til Fronter som jeg er best kjent med; opprett en side, i verktøyet artikkel kan man f.eks bruke embed for å lime inn video fra YouTube, andre artikler kan ha tekst og/eller bilder med ulikt tema som f.eks lage fiktiv reklame for billige flyreiser, intervju med lokale, faktainformasjon om by/land osv. På en slik side kan man også legge inn (ved å bruke dynamisk element) RSS-feed slik at man kan få inn nyheter fra amerikanske aviser eller tidsskrifter osv. Jeg tror dette kan engasjere 🙂

Oppdatert 14.09.09: tips til ytterligere 24 måter å bruke Google Earth på.
Interessert i å lese mer om web2.0-verktøy? Se livebloggen min fra seminaret Pedagogisk bruk av IKT i undervisningen.

Oppdatert 15.09.09: Google har lansert en egen video for det japanske markedet for å forklare at man verner om personer og personopplysninger i forbindelse med fotografering til StreetView – den var så søt at jeg måtte sette den inn her:

5 kommentarer

  1. Her er noen av tilbakemeldingene jeg har fått fra D&B-nettverket:
    Veldig fin framgangsmåte – har sendt linken til mine kollegaer 🙂

    Denne var kjempefin! Absolutt stort pedagogisk potensiale! Skal ta den i bruk umiddelbart, i fortsettelsen av mitt wiki-storyline-prosjekt med lærerstudenter i engelsk

    En veldig fin idé som jeg kunne tenke meg å bruke i samfunnsfag eller engelsk. Uante muligheter med litterære reiser, handling fra en roman, eller i fotsporene til en forfatter eller lære om en bydel etc. Google Maps og Google Earth er spennende ressurser.

  2. Det var nevnt litterære reiser og handling fra roman; og jeg har fått inn noen tips til bøker/noveller man kan bruke – Jules Vernes bøker, f.eks Jorden rundt på åtti dager…Sherlock Holmes – siden London er godt dokumentert. Tilsvarende for f.eks Jack the Ripper. Poirot reiser mye i områder som er godt dokumentert. Oslo streetview er mulig å finne via Sesam. Streetview er ofte store byer, men skal man ha landsbygd kan dere sjekke ut det som er filmet i Skottland.

Legg igjen et svar