Digitale formkrav (rammeverk digitale ferdigheter)

11.09.12 at 09:53 Legg igjen en kommentar

Rammeverket digitale ferdigheter er noe jeg ser mye på, jeg har omtalt det tidligere – og synes fortsatt det ikke er godt nok. Det kommer derfor mer om dette framover. De siste dagene har jeg sett på følgende nivå i raden produsere og bearbeide:

Nivå 2: Lager digitale sammensatte tekster med ulike elementer og enkle digitale formkrav. Bruker enkel digital kildebruk og opphavsrett, også ved gjenbruk og videreutvikling.

Jeg har derfor sittet noen dager og forsøkt å få svar fra lærere rundt om i landet hva som legges i begrepet «enkle digitale formkrav» som er omtalt i rammeverk for digitale ferdigheter. Hvordan ser det ut i praksis, hva er det du skal forvente og vurdere hvis elevene skal oppfylle et slikt krav? Det har ikke vært enkelt, men jeg har fått noen forslag inn.

Jeg har søkt på Udir sine sider, jeg har søkt i søkemotorer – og har funnet veldig lite med å bruke søkefrasen «digitale formkrav», og sendte derfor en forespørsel til @Udir på Twitter for å få svar. Det har jeg nå fått, og det synes jeg er veldig bra (kudos til @Udir i denne sammenhengen) – men samtidig er det et par ting jeg lurer på;

  • er det bare jeg som lurte på hvordan man skulle forstå «enkle digitale formkrav» – og hvis ikke, hvorfor er det ingen andre som reagerer?
  • ville det ikke være en ide at dette faktisk var forklart sammen med rammeverket?

Forklaringen jeg har fått fra Udir er forøvrig slik (hvis dere også lurte):

Digitale formkrav gjelder produksjon av tekst.  Det er fra rammeverket for grunnleggende ferdigheter, raden produsere og bearbeide nivå 2, 3 og 5

 Dette innebærer selvfølgelig skriftstørrelse, skrifttype, linjeavstand og oppsett/struktur tilpasset type tekst som skal produseres. Men det viktigste er likevel integrasjon av ulike dokument- /medieelementer (eks bilder, videoklipp, tabell) i en multimodal/sammensatt tekst.

Det er særlig det multimodale aspektet som er bakgrunnen for formuleringen digitale formkrav som skiller seg fra andre type tekster som elevene produserer. 

 I sektor nå læres elevene gradvis bort fra presentasjoner fulle av effekter over til presentasjoner der effekter, bilder, overskrifter og punkter er satt sammen for å understreke et budskap

Jeg synes da at nivå 2, produsere og bearbeid, kan tolkes slik:

Hva skal man så forvente på dette nivået av digitale formkrav? Jeg mener at å tenke skriftstørrelse og -type for at det skal være enkelt å lese er minimum. I tillegg at bildet man bruker er i en fornuftig størrelse og har relevans til det tekstlige innholdet. Når det gjelder enkel digital kildebruk og opphavsrett handler det nok fortsatt om å ha en lenke til hvor man henter informasjon fra, og at man undersøker at bildene man bruker faktisk er lovlige å bruke. Dette sjekkes med om bildet er merket med lisens for dette, men jeg synes nok at det å kunne CC-lisensene på dette nivået blir å forvente for mye. Kanskje man skal vise til nettsider hvor bilder kan brukes, f.eks. Wikipedia, eller at man legger tilgjengelig bilder i en mappe på et fellesområde på skolen – f.eks.innenfor LMS eller på et gruppeområde som elevene har tilgang til.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Lage oppgaver med «høyttenking» Dagene flyr avgårde…liten status

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: