Hashtags (#) i Twitter (firkantemne)

Det tok litt tid før jeg skjønte prinsippet med hashtags (også kalt firkantemne)  i Twitter, og enda litt tid for å finne ut hvordan de kunne benyttes og gjenfinnes – og jeg ser andre har spørsmål rundt det samme også. Hashtag er en måte å lage tema, man setter bare en # foran navn på tema, f.eks #deigodedøma som ble brukt i forbindelse med konferansen med samme navn i Bergen for kort tid siden. Alle kan lage et nytt tema – så er dere flere som diskuterer samme sak er det bare å sette igang, et tema som IKTiSkole vil dere da skrive slik for å lage tema: #IKTiSkole.

Spørsmålet videre er så – hva skal man bruke det til? Svaret er enkelt, du kan søke fram alt som er merket slik ved å gå til f.eks søkemotoren til Twitter   –  jeg har den også liggende som Søk når jeg er inne på twitter.com (jeg vet ikke om det er andre søkemotorer som kan benyttes). twittersearchI noen tilfeller ser jeg at man i første omgang ikke får opp noe søkeresultat, bruk da Search in other languages som kommer opp som alternativ. Når du får fram søkeresultat kan du velge å abonnere på framtidige innlegg(tweets) via RSS.

Her finner du en engelsk artikkel som omhandler hashtags og spesielt #followfriday.
Oppdatert 14/8-09: followfriday på norsk finner du på #ffnor

Jeg har skrevet noen tidligere innlegg om Twitter hvis noen ikke er kjent med fenomenet, innleggene kan søkes fram ved å søke Twitter i søkefeltet (Go) øverst på denne nettsiden eller rett og slett trykke på denne lenken.

7 kommentarer

  1. forsto ikke hvordan man lager en helt ny hashtag, her og nå. Skriver man den hvor som helst i meldingen ? Hvordan snappes den så opp av søkemotor ? Hvor lang tid tar dette? Skal hastag registreres på hastags.no? Takk for svar

  2. Du setter bare # foran tema, f.eks. #denfølelsen – og den kan stå hvor som helst i meldingen. Det gjør at meldingen vil komme i feeden til de som følger hashdagen som heter denfølelsen. Den skal ikke registreres noe sted. Ofte vil man på konferanser få vite hva slags hashtag som er tenkt brukt, f.eks. #SDU, #SOME, #NKUL osv

Legg igjen et svar