Modul 2: PLN – didaktisk relasjonsmodell

Innholdet på denne siden er hentet fra PLN-prosjektets wikisider (Lenker til en ekstern side.).

PLN didaktiskPLN-metodikk forklart gjennom den didaktiske relasjonsmodellen, hvor teksten under utdyper de ulike kantene i diamanten.

Student:

  • Interpersonal intelligens er viktig for å bygge et nyttig nettverk og for å «utnytte» nettverket i egen læringsprosess.
  • Intrapersonal intelligens (selvinnsikt) har betydning for refleksjon rundt egne læringsstrategier, bruk av nettverk mm (meta-læring).
  • Studenten kan jobbe individuelt eller i grupper.

Vurdering:

  • Egenvurdering og refleksjon er viktig.
  • Medstudentvurdering kan brukes som en del av studentens PLN.

Mål:

  • Tydelige læringsutbytter (som blir førende for aktivitetene).

Innhold:

  • Ingen definert lærebok, men innhold fra et dynamisk nettverk som oppnås gjennom nettverksbygging, spørsmål, deling og aktivitet.

Rammer:

  • Lærerrollen: veileder og tilrettelegger for læring.
  • Studentens digitale kompetanse.

Arbeidsmåte – PLN:

  1. Innhent informasjon
  2. «Connect»
  3. Bidra i nettverk med «likes»
  4. Bidra i nettverk med kommentarer
  5. Stille spørsmål
  6. Svare på spørsmål
  7. Skap kunnskap / informasjon (nettside, video, wiki, bok….)
  8. Dele (foreløpige tanker, hypoteser, sammendrag, tanker, refleksjoner) – for å få kommentarer tilbake.
  9. Meta-læring

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: