Liveblog teknologikonferansen; hva betyr sosiale medier for din bedrift?

Første foredragsholder i dag er Bente Sollid-Hansen, internettgründer (digital hverdag) – med tema sosiale medier i din bedrift.

Hvorfor snakker vi så mye om sosiale medier – og hvorfor er det viktig for din virksomhet?

Det er en grunn til at vi snakker mye om sosiale medier i dag, og hun vil fortelle noe om hvorfor det er så viktig – både i offentlig sektor og i næringslivet. Bruk av sosiale medier har økt kraftig, 3 av 4 nordmenn bruker Facebook, Twitter osv. 2/3 av den globale befolkningen besøker sosiale nettverk. Bruk av sosiale medier ligger foran f.eks bruk av epost, og vokser raskere enn noe annet på nettet. Hun summerer; det er vanskelig å komme utenom sosiale medier, du må ta stilling både som privatperson og virksomhet.

Noen tall; 13 timer med video lastet opp pr min på YouTube, Twitter har 3 mill twitringer daglig, antall YouTubevideoer som vises hver dag er 100 millioner, 3,6 milliarder foto ligger på Flickr

Skape personlig identitet på nett.

Enten man vil eller ikke skaper man seg en identitet, spørsmålet er hva slags identitet man skaper seg. Yngre tenker gjerne ikke så mye over det, men virksomheter har nok et mer bevisst forhold til det. Forstå hvordan man kan spre egne nyheter. En identitet som gjør at andre kan stole på deg, forholde seg til deg som person eller det din virksomhet står for. Man må dele; tanker, innsikt, tips – by på seg selv – enten man er privat eller virksomhet

Valgkamp og sosiale medier

Vanskelig å komme utenom etter valget. Obamas mediehåntering revolusjonerte presidentvalgkampen i 2008, han brukte også tradisjonelle medier. Kampanjen var mer brukervennlig enn de andre kandidatene og nye metoder for å nå ut – hjemmeside med enkel design, største suksess; siden MyObama, lagde sin egen Facebookprofil her. Dette var den 4. mest trafikkerte siden under valgkampen. Obama gjorde også noe annet bedre enn de andre – brukte brukergenerert materiale (over 1400 videoer, McCain ca 300 videoer). Så mye som 1/4 velgerne skaffet seg kunnskap gjennom de sosiale mediene. 86% av studentene i USA bruker Facebook (gj.snitt 22 min hver dag!). Gjennomslagskraft på onlinevideoer skal man ikke undervurdere…I mai 2008 hadde Obamas 103 meetups-grupper generert 1381 møter i 80 byer i syv land. McCain lå allerede da håpløst langt etter med 15 meetups-grupper.

Hvorfor er sosiale medier så effektfulle?

Enorme tall, eksplosiv vekst.

Hva har norske politiske partier lært av Obama?

Noen dro over for å lære seg hva Obama hadde gjort, var det mulig å kopiere noe av dette til norske forhold. Jens Stoltenberg var første partileder med egen Facebookside. Antallet tilhengere vokste raskt, mange som la ham til – det sies at han oppdaterer selv og bruker den selv, er også aktiv på Twitter. På valgkampkvelden takket Jens Stoltenberg velgerne for resultat, og la vekt på innflytelsen de sosiale mediene hadde. Kontakten med velgeren blir veldig personlig – rett ut til velgeren med et budskap, og vet at den som sitter i andre enden er mottakelig.  Personlig tilstedeværelse bygger troverdighet. Målet må være å få velgerne til å gå fra «klikk» til handling – ikke alltid like enkelt.

Sosiale medier endrer kommunikasjonen.

Man ønsker å kommunisere et budskap med større kontroll enn gjennom tradisjonelle medier. Sosiale medier utfordrer for alvor tradisjonelle medier. Sosiale medier er fortsatt helt i startfasen – blir spennende å se utvikling av kommunikasjon framover. Som bruker opplever vi at det er lett å dele, samarbeide, handle.

Aksjoner på Facebook.

Man kan bruke sosiale medier til å starte en aksjon. En aksjon som har blitt stor på Facebook var Hijab-saken. Den begynte saklig i pressen, men tok helt av med protestaksjoner på Facebook. Bredt folkelig engasjement kan brukes som premissleverandør. Noen andre aksjoner «Bruk bilbelte», «Fjern TV-lisensen» (223.000 tilhengere – dvs mer enn tilhengerne i forbindelse med EU-spørsmålet). Fra «klikk» til handling er vanskelig; man ville ha tilhengere på fjerne lisensen til å møte på Marienlyst – ingen møtte!

Profilering og markedsføring.

Finnes mange gode eksempler. H&M har fått 1,2 millioner tilhengere på Facebook. Startet med at hvis man fikk inn x antall tilhengere fikk man noe i H&M-butikker – førte til at mange sendte rundt henvendelser til venner og kjente. H&M blir din «venn» – du ser hele tiden hva de legger ut, og du ser hvor mange som «liker dette» og du ser kommentarer. Iphone har over 600.000 tilhengere. Barack Obama har 6,6 mill tilhengere – bare timer etter valget sendte han ut takk til disse, og har fulgt opp etterpå med å fortelle hva man arbeidet med og oppdateringer om hans ønsker og tanker. Jens Stoltenberg 39.000 tilhengere – aktiv og med daglige oppdateringer. Amfi Moa/Ålesund 2.600 tilhengere – trekker ut gavekort på kr 500 hver uke blant tilhengerne (svare på et lett spørsmål), veldig flink på mobile medier og ser på Facebook som en suveren arena (har ikke kostnad med å sende ut SMS, bare tidsbruk i adm for å oppdatere siden). Man finner også små sider; f.eks lokale Jølstersider – må ikke se bort fra at mange søker opp lokale destinasjoner osv…en god presentasjon her gir mer oppmerksomhet enn om man ikke er her i det hele tatt.

Sosiale medier som handleplass.

300 millioner Facebookbrukere gjør at Facebook ønsker å bygge seg opp til et shoppingmekka – burde ikke komme som en overraskelse. Hvordan stille ut på Facebook? Viser Threadless…her kan du kjøpe tskjorter, velge farger, størrelse osv på Favebooksiden – deretter blir du sendt til nettstedet for å sende bestilling og betale. Er dette framtiden eller vil også handelen komme på Facebooksiden – Bente tror det kommer på Facebook. Facebook-annonsering: Lett å bygge opp profilside på Facebook, og også lett å lage annonse (betaler pr klikk). Selektere på land, områder, byer, alder – man kan spisse kommunikasjon mot de målgruppene man ønsker. Man kan knytte sosiale hendelser opp mot annonsen for å øke relevansen. Man kan gjøre endringer underveis (ser hvem som klikker og kan endre hvis det er aktuelt). Mer kontroll med hvem man når og hvordan man til enhver tid framstår.

Hvordan kan du profitere på sosiale medier?

  • Du kan skape deg en interessant personlig identitet på nett (husk å oppdatere status, settes inn i en strategisk sammenheng, hvordan skal man fremstå, tilføre sin bruk av sosiale medier en ekstra dimensjon for å ligge foran konkurrenter, bidra til at min kommunikasjon er mer interessant enn alle andre – vanskeligere enn man i utgangspunktet tror)
  • Du kan selv ta kontroll på din kommunikasjon med omverdenen, direkte mot velgere, kunder osv
  • Du kan skape engasjement gjennom aksjoner eller grupper (eks YouTube, Facebook, Twitter osv)
  • Du kan profilere og markedsføre enhver merkevare – kostnadseffektivt
  • Sosiale medier vil bli en viktig handleplass i tiden som kommer…og et slagferdig annonsemedium med store kunnskaper om brukerne

Sosiale medier er mektige, store og slagkraftige – men det finnes en forutsetning som ofte blir undervurdert; hvordan bli synlig i den store jungelen av sosiale brukere? Må sende ut til alle venner og håpe at de igjen sender til sine venner osv. – har man ikke noe å tilby stopper det på et lavt antall tilhengere. Dette er utfordringen.

Twitter: @bentesollid

Spørsmål fra salen bl.a om ikke Facebook strider imot prinsippet om åpenhet, hva med ansatte/sikkerhet/bruk (Bente sier at i forhold til privat bruk skal ikke ansatte sitte hele dagen) osv…Bente sier at bedrifter må ha en strategi før man tar i bruk sosiale medier (noen i salen mener man heller skal «hoppe i det») Hun tror ikke at sosiale medier spilte en så stor rolle for utfallet slik mange mener – men det er i alle fall første gang det har blitt tatt i bruk på denne måten…et medium de hadde kontroll over. Tror de som ikke var så aktive i dette valget vil bli mer aktive neste gang. Tror vi får elektroniske valg – vi beveger oss i retningen «mer og mer digitalisert», vi gjør ting via nettet. Stor utvikling de siste 10-15 årene. Vi står foran en epoke hvor det å publisere informasjon og få budskap ut går inn i en veldig spennende fase – vanskelig å være mediehus framover med den utviklinga framover. Vil sosiale medier erstatte trykte medier som publiseringskanal? Nei – det tror hun ikke, men ser at mange papiraviser sliter (men det gjør nettaviser også). Det krever en omstillingsprosess i de fleste mediehus hvor man må ta sosiale medier på alvor – og bruke dem, dette er ingen selvfølge i dag. Hun synes det er skremmende at så få journalister er på Facebook. Synes Twitter er godt egnet for journalister og politikere – fatte seg i korthet, oppfattes som at Twitter har litt mer «kvalitet» enn info på Facebook (min kommentar; det siste varmet jo litt, i motsetning til andre som har uttalt seg heller negativt om både Twitter og blogging…)

Applaus

Ser at det foregår en liten meningsutveksling videre på twitter; følg denne hashtagen (#itsfj) – her er det delte meninger om både det ene og det andre…hvis du ikke vet hva en hashtag er kan du lese dette innlegget

Oversikt over alle livebloggene mine fra Teknologikonferansen til ITforum Sogn og Fjordane.

3 kommentarer

  1. Tilbaketråkk: Pragmatisk web « Eva 2.0

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s