Nytt rammeverk for digitale ferdigheter

Nesten ubemerket har innføring av nytt rammeverk for grunnleggende ferdigheter kommet. De ble vedtatt 8. november i år, og er revidert som en del av fagfornyelsen – og som det står: Rammeverket skal brukes av læreplangrupper som er oppnevnt av Utdanningsdirektoratet for å bistå i arbeidet med å utvikle og revidere læreplaner for fag i Kunnskapsløftet.

Alle de fem grunnleggende ferdighetene er omtalt, men jeg konsentrerer meg som vanlig om de digitale – som vist i bildet under.

Digitaleferdigheter

Det som er nytt er at det har blitt fem hovedområder, men med samme nivåinndeling som tidligere (2., 4., 7., 10. og vgo – rangert 1-5).

Jeg har kritisert rammeverket som har vært, og jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det også denne gangen – selv om jeg forstår at intensjonen fra de som har laget det er god.

Noe av det jeg finner påfallende er at man kaller det «digitale ferdigheter» – mens jeg mener det er et uttrykk for «digital kompetanse». Riktignok er digitale ferdigheter en forbedring fra det første «digitale verktøy» – men jeg er nok ikke fornøyd før vi kaller det digital kompetanse.

Noe annet jeg reagerer på er begrepet «digitale ressurser» som er gjennomført gjennom rammeverket. Her virker det som at alt av verktøy, tjenester og innhold havner i denne samlebetegnelsen – men som for meg virker veldig rart og upresist.

Området Bruke og forstå – det nye hovedområdet – virker pussig. De har beskrevet det som «å kunne bruke og navigere på digitale ressurser i og utenfor nettverk og ivareta informasjons- og datasikkerhet». Virker i utgangspunktet som en rar beskrivelse som er en kombinasjon av informasjonskompetanse og dømmekraft. Videre står det «følge digitale formkrav for å understreke og formidle budskap ved bruk av effekter, bilder, lyd, illustrasjoner, tabeller, overskrifter og punkter». Det er litt mer forståelig – det handler rett og slett om digitale formkrav og mottakerbevissthet – som for min del fortsatt hører hjemme i området «produsere og bearbeide». Ingen god endring med andre ord, og som neppe gjør det enklere for læreplangruppene å integrere disse målene i kompetansemål i fag. Fortsatt er ikke «digitale formkrav» så vidt jeg kan se forklart noe annet sted enn (faktisk) på min blogg og i iktplan.no – noe som jeg fikk tilsendt fra Udir etter at rammeverket kom for første gang.

De andre hovedområdene har delvis fått nye navn også; «finne og behandle» er det tidligere «tilegne og behandle», «kommunisere» har fått på «og samhandle», og digital dømmekraft har fått ordet «utøve» foran seg. Selve teksten på nivåene har blitt endret noe – sannsynligvis for å gjøre det mer forklarende. Jeg er ikke så sikker på at de har nådd målet.

For at innlegget ikke skal bli altfor langt har jeg kommentert det hele i en powerpoint:

Jeg mener fortsatt at tankene vi hadde i iktplan.no er gode og dekkende for mye av hva som kreves av digital kompetanse hos elevene – da iktplan er et uttrykk for hva elevene skal ha lært når de går ut av skolen. Selv om det er punkter i iktplan.no som jeg mener har blitt dårligere med årene – mye fordi de er preget av for mange kompromisser – så synes jeg fortsatt at den gir et bedre inntrykk av hva man skal sitte igjen med enn hva rammeverket klarer å formidle. Vi har også sett hvordan den har skapt forståelse for mange gjennom årenes løp av hva digital kompetanse innebærer og hvorfor det er viktig – og da kan jeg ikke forstå at man skal lage noe helt annet.

For å være litt konstruktiv, og ikke bare kritisk, har jeg et eget forslag til digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter. Det ser slik ut – og kan sikkert også kritiseres på flere av punktene, men er i alle fall et ærlig forsøk på å skape noe:

Alternativt rammeverk digitale ferdigheter

 

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s