Hvorfor lage personalisert startside?

Det er vanlig å bruke nettet som informasjonsressurs for læring og å kommunisere gjennom ulike applikasjoner, og vi finner mange ulike læringsverktøy på nettet – mange har jeg omtalt her på bloggen tidligere f.eks wiki, blogg, bilde-og videodeling (Flickr, YouTube), sosiale nettverk (ulike ning-nettverk, LinkedIn, Facebook osv) – og det er ikke alltid enkelt å bruke og organisere disse effektivt. En måte å kombinere disse ressursene effektivt på er å lage seg et såkalt personlig læringsmiljø (på engelsk kalles det PLE; personal learning environment). Den økende mengde av data på nettet og stor mengde læringsressurser har ført til at læring mer og mer baserer seg på distribuert innhold.

Og hvordan skal man så lage seg dette personlige læringsmiljøet? Det er mange ulike måter; blant de jeg synes kanskje er mest enkle å ta i bruk er iGoogle og Netvibes. Begge tjenestene er nokså greie å komme i gang med – og her samler man informasjon man ønsker å ha oversikt over. Det kan være nyheter, blogginnlegg, været, statusoppdateringer fra Facebook og Twitter osv. I tillegg kan du selvfølgelig få noen andre funksjoner også som kalender, kalkulator og notatblokk. Det er mange eksempler på slike gode sider – alle basert på den enkelte brukers preferanser og mål med siden. Selv har jeg begge deler, men må samtidig innrømme at jeg ikke har gjort noe særlig ut av dem. Bakgrunnen for det er at jeg abonnerer på så mange RSS-feeds at sidene rett og slett blir for små og uoversiktlige for meg – jeg har valgt å ha oversikt gjennom å bruke RSS-feeds i Google Leser og gjennom TweetDeck for Twitterbruken. Hvordan man setter opp disse to tingene finner du oppskrift på under fanen IKT-ferdigheter på toppen (se under organisering litt ned på siden) – og jeg tror at å komme igang med Netvibes/iGoogle er såpass intuitivt at det ikke nødvendigvis trenger en lenger gjennomgang (men hvis jeg har feil så gi meg en lyd så skal jeg lage en bruksanvisning for disse også). Det som er viktig uansett hvilken variant du velger er faktisk å lage en form for organisering som passer for deg.

Fordelen med slike personalisert startside er åpenbar, du får informasjon uten å gå veien innom alle aktuelle nettsider og du kan som nevnt integrere en del andre tjenester i tillegg. For de som er interessert er denne interoperabiliteten mulig fordi man bruker XML-standarden RSS (Really Simple Syndication).

Skal man tenke seg en slik personalisert startside som en del av læringsnettverket er det åpenbart at det hovedsaklig vil bestå av brukergenerert innhold – innhold som brukerne har laget, kommentert, tagget, modifisert, delt, studert og anbefalt (dette med anbefaling vil nok komme mer og mer – vi ser det allerede i andre bransjer, f.eks anbefaling av feriemål og overnattingssteder). Man må ta ansvar for å lage sin egen læringssti kan man vel kanskje si – men dette er nok en del av det vi vil kalle livslang læring. Læringsnettverk vil være typisk nedenfra-og-opp-strukturert siden det er brukerne som lager innholdet. Man kan derfor si at læringsnettverk vil støtte uformell læring gjennom at bidragsytere ikke vil være nødt til å ha formell bakgrunn, det er gratis og det har fokus på den som skal lære framfor institusjonelle behov. På den andre siden er det slik at siden man ikke deltar i ordinære (formelle) studier vil man heller ikke få noe bevis for den økede kompetansen man tilegner seg (denne synes jeg faktisk vi burde få uttelling for – men jeg vet ikke helt hvordan den skal dokumenteres). En annen utfordring er som nevnt i innledningen; problem med å orientere seg i en stor mengde informasjon og finne det som er relevant.

Det kan passe med å avrunde med denne videoen opp mot tema – ypperlig å vise for personlig læringsmiljø:

2 kommentarer

  1. Hei Eva,
    – wow – snakk om digitalkompetent skoleelev ! Morsomt.

    Takk for nyttig innlegg. Jeg snakket om dette med noen kollegaer i går, men da jeg skulle demonstrere hvordan man tilpasser en Igoogle-side, fikk jeg problemer med å legge til googlereader-funksjonen. Husker at jeg brukte litt tid på det første gang også. Det blir jo ikke helt det samme å bare legge til bokmerket for Googlereader ? Vi fikk ikke tid til å gå gjennom Netvibes, men det ble nevnt at det kunne være forvirrende å orientere seg fra netvibes.com. Noen hadde kommet innom noen spanske sider og noen var også usikre på de ulike profilene innebar.
    Så: ja, det er behov 🙂

    Interessant at du velger Googlereader i stedet for Igoogle for RSS-feeds. Jeg har valgt å bare legge noen få feeds fra Igoogle-siden min og ha resten på Netvibes, men jeg merker at jeg nesten aldri er inne på Netvibes lenger, så kanskje det er på tide å legge om litt.

  2. Hei – jeg har valgt Google Leser (Reader) fordi det er så mange RSS-feed jeg følger med på og da synes jeg at både iGoogle og NetVibes blir for «rotete» for meg, men dette har nok mest med personlig smak å gjøre – man får finne den formen man trives best med 🙂

Legg igjen et svar