Mitt digitale fotspor (et tips for undervisning i digital kompetanse)

I dag har jeg forsøkt å tenke gjennom hvilke digitale fotspor jeg legger igjen der ute – og for å få et lite overblikk prøvde jeg å visualisere ved hjelp av et fotavtrykk, tipset fikk jeg fra Kidsmart.

Jeg tok skjermbilde av nettstedslogoene på sidene jeg var innom, men etter å ha passert de første 50 ga jeg opp (mange flere sider som er besøkt, så mange blogger som ikke framkommer på min visualisering så det er sagt) – jeg må tydeligvis få mye større sko eller begrense surfingen….ingen av delene er nok spesielt aktuelle.

Jeg viser så langt jeg kom fordi jeg synes at dette kan være en god ide i skolen – få elevene til å skrive, tegne eller sette inn logoer på de sidene de besøker en helt vanlig dag. Sider man er innom og leser på, nettsteder hvor man spiller, nettsteder hvor man laster opp eller ned bilder, program, presentasjoner, dokumenter – blogger man skriver i, blogger man kommenterer, sider man kommer til i forbindelse med skolearbeid. Det er en god måte å vise hva man bruker nettet til – og egnet for diskusjon rundt digitale spor, sosial identitet og digital skygge.

Digital skygge er andre digitale spor man legger igjen, f.eks i form av mobiltelefonsamtaler, SMS, MMS, videoovervåkning på flyplasser og butikker – bruk av kredittkort osv. Det finnes noen kalkulatorer som beregner hvor mye data du legger igjen i gjennomsnitt – jeg forsøkte en og resultatet ble en ganske stor datamengde. Eksempel på en slik kalkulator finner du her og jeg anbefaler også denne lille onlinetesten fra Discovery som kan være bevisstgjørende (og ja, jeg vet – jeg bryter mine egne regler om gode lenker…du finner dem her under tema hyperlenker.)

2 kommentarer

  1. Heia! Du har ikke lagt inn noe cc på bildet ditt. Er det iorden at jeg bruker det i en presentasjon, som mest trolig havner på nett etterhvert?

Legg igjen et svar