Hvorfor digitale ressurser? Interaktivitet, interaktivitet, interaktivitet…

I dag har jeg lekt meg litt med noen ressurser som egentlig er ment for elektroniske tavler, men jeg har bare kjørt dem på egen PC (ønsker meg riktignok en slik tavle…men spørs vel om det er prioritert fra nissen). Jeg synes at man skal leke litt, og kan man lære noe i tillegg er det en helt opplagt vinn-vinn-situasjon – og jeg er tilhenger av at man skal presentere stoff på ulike måter fordi vi er forskjellige og lærer ulikt. I tillegg mener jeg at interaktivitet er en av de virkelig store styrkene med digitale læringsressurser, og så får man heller ta diskusjonen på hva som er godt og hva som er dårlig og forhåpentligvis komme fram til noen standarder.

Jeg var inne på en nettside som heter Teacher Led hvor det ligger en del ressurser man kan bruke – ulempen er selvfølgelig at de står på engelsk (jeg vet ikke hvor mange gode som er på norsk – det har jeg ikke sjekket ut, så dere får bære over med at jeg ikke presenterer slike).

Disse ressursene er til bruk i undervisning (og primært til bruk på elektronisk tavle, på andre siden fungerer de greit på den enkelte PC også…man må bruke det man har er mitt motto), en som jeg ikke har tatt med på videoen under og som absolutt burde vært med er Cuboid Exploder (gir en god visualisering av volumet av en kube) – men jeg viser kart (kanskje man kan ha som oppgave å markere alle hovedsteder – håper det ligger en ressurs ute som gir norsk tekst på kartene), jeg viser Pentomino (her skal man flytte formene slik at de til slutt danner en firkant – fint for å lære seg å se mønster, utvikle logikk) og til slutt et slangespill hvor slangen bare skal «spise» primtall (denne syntes jeg var vanskelig å styre, skal styres med tastatur – så selv om tanken var god kunne nok utførelsen vært bedre).

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s