Fortid eller framtid?

I dag har jeg lest rapporten «The 2010 CDW-G 21st-Century Classroom Report: Preparing Students for the Future or the Past», og her er noen utdrag:

Nøkkelfunn i rapporten er

  • Studenter/elever sier teknologi er viktig for (sin egen) utdanning og framtid, men skolen imøtekommer ikke studentenes/elevenes behov
  • Lærere bruker teknologi for å lære bort, men mange studenter/elever mangler muligheter for å bruke teknologi i timene
  • For å bedre seg bør man fokusere på 21.århundres ferdigheter og ta teknologien inn i klasserommene

Elever ønsker hands-on erfaring, 60% sier at lærerne regelmessig bruker teknologi for å undervise mens bare 26% av studentene/elevene blir oppmuntret til å bruke teknologi gjennom dagen

«The use of technology in schools is behind current technology use in everyday life»
                                                                                               District IT professional

Anbefalingen går på å minske gapet mellom hvordan man bruker teknologi i hverdagen og hvordan man bruker teknologi i skolen (f.eks hvordan man bruker mobiltelefon/smarttelefon, blogg, sosiale medier, ulike digitale verktøy privat vs skole). I tillegg må man tenke på framtiden – vi må få økt bruk av digital innhold og teknologier for læring f.eks interaktive tavler. Det teknologiske gapet kan bare bli større ettersom bare halvparten av skolene planlegger å oppgradere eller forbedre teknologien i klasserommet de nærmeste to årene.

Studentene/elevene har følgende anbefalinger til lærerne:

  • Sett sammen og styr din egen webside hvor vi kan kommunisere og bruke andre/flere digitale verktøy
  • Gå på kurs og lær hvordan man bruker teknologien slik at vi ikke møter tekniske problemer i løpet av timen
  • Bruk alle mulighetene som ligger i interaktive tavler
  • Ikke lag en time rundt teknologien, lag en hvor teknologien er et tillegg
  • Oppmuntre studentene/elevene til å bruke teknologi og gi oss lekser som involverer bruk av teknologi
  • Ha notater, arbeidsark og annet materiale i digital form og gjør oppgaver tilgjengelig online for de som ikke kan være tilstede i timen

Hva kan man begynne med:

  • Foreta undersøkelser for å forstå forventningene studentene/elevene har i forhold til bruk av teknologi
  • Diskuter med lærere og IT-avdeling hvilke ressurser dere må ha
  • Fokuser på profesjonell utvikling for å sikre at man forstår og bruker teknologien slik at man kan bruke disse verktøyene for å nå utdanningsmål/kompetansemål 
Advertisements

2 comments

  1. står det noe i rapporten om at elevene også trenger å fokusere på fag og ferdigheter som regning, skriving og kanskje også noen faglige ferdigheter – og gjerne noen ungdommer som gidder å gjøre vanlige lekser for å lære seg noen grunnleggende kunnskaper

    Det er bra Eva at du får frem mulighetene, men så lenge læreplanene er så krevende som de faktisk er i norsk skole – og så lenge hver eneste ungdom i Norge sitter på facebook hver kveld og gjerne også hele resten av dagen på skolen så er jeg ikke så bekymret for at de ikke får utforsket de nye sosiale mediene på god nok måte

    Men det som jo er vesentlig – som du vel også mener – er at vi må se om det er noe ved denne nye flotte teknologien som gjør at elevene lærer bedre enn på de tradisjonelle måtene – og det er ikke alltid sikkert – men på noen områder så kan det hjelpe – mens på andre måter så fungerer den gamle måten veldig bra.

    Endel av mine elever vil gjerne ut å være som røkke og kjøpe og selge og styre store selskaper, men det er få av dem som skjønner hvor mye hardt arbeid som må til for å nå dit.

    Klarer vi å få dem til å lære seg at hardt arbeid er nødvendig så kommer vi langt – så hvis du finner et dataprogram som simulierer det så er det veldig bra.

    Stå på Eva -det er godt å få gode tips til hva vi lærere kan gjøre – jeg bringer det stadig videre til mine kollegaer

  2. Hei og takk for kommentar. Og jo, jeg er enig i at elevene må se at det krever arbeid for å komme videre – det er viktig. Jeg synes også det er viktig at digitale verktøy er et tillegg til den faglige undervisningen som kan understøtte læringen – ikke bare være teknologi for teknologiens skyld. Dessverre er det mange som tror det kommer gratis og man kan oppnå noe uten innsats, så jeg forstår godt kommentaren din om å få et program som kan stimulere dette. Vi får tro det kommer 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s