Modul 6: Ideer for prosjektbasert arbeid

Å jobbe prosjektbasert styrker viktige ferdigheter som informasjonsinnhenting, kritisk refleksjon, analyse, samarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Dersom elevene selv får planlegge prosessene styrker det ferdigheter som samarbeid og egenregulering. Gjennom bruk av teknologi kan de skape god arbeidsflyt, for eksempel gjennom samskriving og bruk av kommunikasjonsverktøy. Notatverktøy kan brukes for å organisere innhold og samarbeide. Oppgavene bør by på utfordringer, og være interessante. Her er noen ideer til noen prosjektbaserte oppgaver:

  • Design en app med et bestemt formål for en bestemt målgruppe. Elevene må avdekke problemer de skal løse og tenke målgruppe. De kan foreta intervjuer (kvalitative, kvantitative) ved hjelp av teknologi. De kan bruke presentasjonsprogram for å vise fram sine ideer, eventuelt prototype dem.
  • Lag et familietre hvor du legger inn opptak (video og/eller lyd) av familiemedlemmer. Elevene kan bruke ulike redigeringsverktøy (bilde, video, lyd) for å gjøre opptak.
  • Se på egenskaper ved noen utvalgte land, og design deretter et samfunn hvor du henter ut de beste egenskapene (kritiske faktorer, ressurser, vaner) fra disse landene for å skape et fantastisk samfunn. Elevene kan jobbe med søk, bruke grafiske organisatorer for å strukturere innhold, idemyldring med f.eks. bruk av elektronisk oppslagstavle, samskriving osv.
  • Lag en plan for lokale bedrifter slik at de får mindre avfall.  Innhente dokumentasjon om dagens praksis, problemløsning.
  • Vurder sosiale mediers påvirkningskraft på (lokal)samfunnet. Reflektere over hvordan vi kan påvirke egen hverdag gjennom å bruke ulike typer mediekanaler.
  • Se på «virale» videoer (som har spredd seg raskt på Internett), og analyser dem for å finne ut hvorfor disse har spredd seg så raskt.  Søke fram aktuelle videoer, analysere innhold gjennom å bruke grafiske organisatorer.
  • Lag en dokumentar hvor du bruker bilder (foto), gjør disse om til film og deretter til eBok. Bruke ulike typer redigeringsverktøy, se hvordan innhold må tilpasses ulike presentasjonsformer.
  • Finn eksempler på hvordan din kommune formidler kunngjøringer, høringer osv. Lag disse om til reklamekampanjer med sikte på at flere leser kunngjøringene eller kommer med innspill til høringene (tips: hvordan reklamerer man for andre produkter). Skrive i reklamesjanger, grafisk design, målrette budskap, velge kanaler for publisering.
  • Design framtidens skole (hvilke fag er aktuelle, på skolen og/eller på nett, samarbeid med lokalsamfunn, hva blir man målt på osv.). Utforske trender og hva som er samfunnets behov, presentere resultatene.
  • Ungdom føler at det blir stilt store krav til dem; hva de skal prestere, hvordan de skal se ut. Hvordan skal vi løse problemet? Gjøre spørreundersøkelser, analysere dataene, problemløsning.
  • Hva ville (historisk person) sagt om (et av dagens samfunnsproblemer)? Se en sak fra et annet ståsted.
  • Hva slags type aktiviteter kan settes i gang for å få flere opp av sofaen? Problemløsning på et virkelig verden-problem, kreativitet, bruk av teknologi (eHelse)
  • Global oppvarming er et stort problem. Hva kan den enkelte gjøre for å sette et mindre karbonavtrykk på kloden – uten at det fører til store endringer i hverdagslivet? Informasjonssøk om årsaker til global oppvarming, finne alternative løsninger, presentere resultater.
  • Hvordan påvirker arkitekturen i nærområdet lokalsamfunnet? Dokumentasjon av arkitektur, vurdere formålet med designen, analysere påvirkning på samfunn, presentere resultat.
  • Hva må til i lokalsamfunnet for at det er aktuelt for deg/dere å bli boende når dere blir voksne (eks type arbeidsplasser, kvalitet på skole/barnehage, tilgang til og pris på boliger, type fritidsaktiviteter og kultur osv)? Hvordan skal dere formidle disse kravene til lokalpolitikerne? Gjøre spørreundersøkelser, organisere data med grafiske organisatorer, presentere resultat og velge kanal for påvirkning (f.eks. avisartikkel, bruk av sosiale medier, formelt brev til kommunen, invitere til folkemøte, lage demonstrasjon, snakke direkte med politikerne osv,)

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s