Modul 6: PBL – problemorientert læring

Problemorientert læring handler ofte om å jobbe prosjektrettet, og hvor man skal finne svar på «problemer». I den senere tiden har man ofte kalt metoden CBL; ChallengeBased Learning. PBL/CBL vil være tverrfaglig orientert, selv om hovedfokus kanskje er på ett fag.

Prosjektbasert, problemorientert læring handler om å fullføre komplekse oppgaver som typisk resulterer i et realistisk produkt eller en presentasjon for et publikum. Det må være;

  • Sentralt i forhold til pensum
  • Organisert rundt spørsmål som leder elevene til å møte sentrale konsepter eller prinsipper innenfor et fag eller tema
  • Fokusert på konstruktive undersøkelser som inneholder spørsmål og kunnskapsbygging
  • Elevsentrert, elevene er ansvarlige for å ta valg og for å designe og organisere eget arbeid
  • Autentisk, virkelig-verden-problemer

Noe av det viktige er å stille gode spørsmål, og hva slags spørsmål man stiller avhenger av hva man skal oppnå. I enkelte tilfeller ønsker man å finne faktasvar, andre ganger handler det om å reflektere, resonnere og evaluere. Presentasjonen til høyre viser hva slags type spørsmål og forslag til aktiviteter på hvert nivå i Blooms taksonomiskala.

Når man bruker diskusjon som en metode i læringsarbeidet må man ha innført noen regler i forkant. Eksempler på disse kan være;

Ansvar for læringsmiljø

  • Lytt – vær oppmerksom på hva andre sier
  • Oppsummer – gjengi utsagn med andre ord – vær sikker på at du har oppfattet korrekt
  • Bygg – bygg videre på uttalelser fra andre
  • Marker – rett oppmerksomheten mot viktigheten/ betydningen av en annens uttalelse

Ansvar for kunnskap

  • Verifiser – sjekk om du forstår det som er sagt – er kunnskapen kjent?
  • Forklar – forklar hvordan du kom fram til ditt svar
  • Støtt – gi eksempler og bevis for å understøtte ditt svar
  • Vis forbindelser – vis sammenhenger mellom kjent kunnskap og tidligere uttalelser

Ansvar for å være nøyaktig

  • Forsvar – forsvar dine argumenter mot andre syn
  • Utfordre – be andre forklare og komme med bevis for sine utsagn
  • Sett sammen – kombiner kunnskap fra flere kilder for å utforme dine ideer
  • Forutsi – trekk konklusjoner om hva som sannsynligvis vil skje, eller som et resultat av ideene

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s