Profesjonsfaglig Digital Kompetanse

Nå om dagen er PfDK (Profesjonsfaglig digital kompetanse) noe som stadig dukker opp i diskusjoner. IKT-senteret kom med et rammeverk knyttet til dette, og hvor en god del er godt forklart og med klare mål – men jeg har prøvd å summere opp hva som egentlig må til i klasserommet (hva læreren må integrere i sin undervisningspraksis);

  • Digital studieteknikk – f.eks. bruk av klassenotatblokk, grafiske organisatorer o.l.
  • Flipped Classroom – opplærings-, motivasjons- eller introduksjonsvideoer for å støtte læring
  • Sammensatte tekster – bruk av tekst, bilder, video og lyd for å formidle kunnskap, ferdigheter og kompetanse
  • Digitale tester og bruk av studentresponssystemer – raske, automatiserte tilbakemeldinger, gi «alle en stemme» og for å evaluere egen undervisningspraksis
  • Digitalt vurderingsarbeid – spesielt i forhold til formativ vurdering
  • Bruk av digitale læringsressurser – styrke læring, krever at man kan vurdere formål og egnethet og at man er oppdatert på eget fagfelt – og vet hva som finnes tilgjengelig av ressurser knyttet til fag og fagets metoder
  • Legge til rette for at elever søker og vurderer informasjon knyttet til fag – informasjonskompetanse, livslang læring, forskning
  • Samarbeid og samhandling – f.eks. gjennom samskriving, peer-to-peer, deltakelse på skolen og i samfunnet
  • Kommunikasjon – kontakt med andre utenfor klasserommet, eksperter «kun et tastetrykk unna»
  • God tilrettelegging og planlegging – f.eks. gjennom å bruke Backward Design som utgangspunkt for undervisningen, klasseledelse i teknologirike omgivelser
  • Dømmekraft – framstå som en rollemodell i forhold til publisering, deling og tilstedeværelse på nett
  • Studentsentrerte aktiviteter – mindre frontalundervisning, «den som snakker, lærer», egenevaluering, selvregulering, problemløsning, kreativitet

Bakgrunnen for hvorfor man skal integrere dette og delvis endre praksis har jeg forsøkt å lage en «kriseforståelse på»:

Grunnen til implementering av Profesjonsfaglig Digital Kompetanse (PfDK) handler om at den digitale utviklingen

  • Forandrer og utvider fagenes innhold, begrepsapparat, vurdering og arbeidsmetoder
  • Endrer formål, innhold, læreplan
  • Gir muligheter for motivasjon, relevans, tilpassing, utvikling og læring
  • Krever organisering og planlegging, klasseledelse i teknologirike omgivelser
  • Gir andre typer relasjoner – både positive og negative
  • Endrer utvikling av grunnleggende ferdigheter innenfor lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter
  • Forskjell på analog og digital lesing
  • Krever økt informasjonskompetanse (finne, vurdere)
  • Gir nye muligheter for informasjonstilgang og deling
  • Mer informasjon tilgjengelig enn noen gang før
  • Eksperter og andre bare et tastetrykk unna
  • Påvirker verden, samfunnet og skolen – og deres verdier
  • Påvirker unges oppvekstmiljø – positivt og negativt
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s