Nå om dagen er PfDK (Profesjonsfaglig digital kompetanse) noe som stadig dukker opp i diskusjoner. IKT-senteret kom med et rammeverk knyttet til dette, og hvor en god del er godt forklart og med klare mål – men jeg har prøvd å summere opp hva som egentlig må til i klasserommet (hva læreren må integrere i sin undervisningspraksis);
- Digital studieteknikk – f.eks. bruk av klassenotatblokk, grafiske organisatorer o.l.
- Flipped Classroom – opplærings-, motivasjons- eller introduksjonsvideoer for å støtte læring
- Sammensatte tekster – bruk av tekst, bilder, video og lyd for å formidle kunnskap, ferdigheter og kompetanse
- Digitale tester og bruk av studentresponssystemer – raske, automatiserte tilbakemeldinger, gi «alle en stemme» og for å evaluere egen undervisningspraksis
- Digitalt vurderingsarbeid – spesielt i forhold til formativ vurdering
- Bruk av digitale læringsressurser – styrke læring, krever at man kan vurdere formål og egnethet og at man er oppdatert på eget fagfelt – og vet hva som finnes tilgjengelig av ressurser knyttet til fag og fagets metoder
- Legge til rette for at elever søker og vurderer informasjon knyttet til fag – informasjonskompetanse, livslang læring, forskning
- Samarbeid og samhandling – f.eks. gjennom samskriving, peer-to-peer, deltakelse på skolen og i samfunnet
- Kommunikasjon – kontakt med andre utenfor klasserommet, eksperter «kun et tastetrykk unna»
- God tilrettelegging og planlegging – f.eks. gjennom å bruke Backward Design som utgangspunkt for undervisningen, klasseledelse i teknologirike omgivelser
- Dømmekraft – framstå som en rollemodell i forhold til publisering, deling og tilstedeværelse på nett
- Studentsentrerte aktiviteter – mindre frontalundervisning, «den som snakker, lærer», egenevaluering, selvregulering, problemløsning, kreativitet
Bakgrunnen for hvorfor man skal integrere dette og delvis endre praksis har jeg forsøkt å lage en «kriseforståelse på»:
Grunnen til implementering av Profesjonsfaglig Digital Kompetanse (PfDK) handler om at den digitale utviklingen
- Forandrer og utvider fagenes innhold, begrepsapparat, vurdering og arbeidsmetoder
- Endrer formål, innhold, læreplan
- Gir muligheter for motivasjon, relevans, tilpassing, utvikling og læring
- Krever organisering og planlegging, klasseledelse i teknologirike omgivelser
- Gir andre typer relasjoner – både positive og negative
- Endrer utvikling av grunnleggende ferdigheter innenfor lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter
- Forskjell på analog og digital lesing
- Krever økt informasjonskompetanse (finne, vurdere)
- Gir nye muligheter for informasjonstilgang og deling
- Mer informasjon tilgjengelig enn noen gang før
- Eksperter og andre bare et tastetrykk unna
- Påvirker verden, samfunnet og skolen – og deres verdier
- Påvirker unges oppvekstmiljø – positivt og negativt