En ungdomsskoleelev stiller spørsmål

I dag fikk jeg en epost fra en ungdomsskoleelev som lurte på om jeg kunne svare på noen spørsmål. Eposten var slik:

> Hei Eva
> Vi vil veldig gjerne spørre deg noen spørsmål om hva du syntes om digitallæring og nettsteder som er bra for akkurat dette.

> Spørsmål: 1. Hva syntes du om digitale verktøy i undervisningen?
>           2. Tror du elektroniske verktøy kan øke mer læring blant   elevene?
>           3. Hva kan være grunnen til at man lærer bedre?

Det er klart man svarer ungdommer som stiller spørsmål, i alle fall mener jeg at man skal det – og svarte derfor dette:

Digitale verktøy er noe dere kommer til å møte i arbeidslivet, og da er det viktig at dere har noen basiskunnskaper om hvordan teknologi kan brukes – selv om vi også vet at teknologien endres raskt. De programmene og utstyret dere bruker i dag vil nok være utdatert før dere begynner i jobb, men likevel er det viktig å se hvordan vi kan bruke teknologi for å lære oss nye ting og også for å være deltaker i samfunnet. Det å være deltaker i samfunnet handler f.eks. om at man kjøper billetter elektronisk, man er sin egen «banksjef», man handler andre varer på nett, valgordningene blir elektroniske, mange offentlige tjenester krever at man henvender seg digitalt, man jobber sammen og må lære hvordan man kan jobbe sammen og kommunisere digitalt osv.

Jeg tror at digitale verktøy kan gi mer læring i form av at man kan finne mye mer informasjon digitalt enn analogt (mye å finne på nett selv om det krever at man vet hvordan man skal gjøre gode søk og hvordan man skal organisere informasjonen), det er enklere å få struktur (bedre å ha en OneNote-blokk hvor man kan samle informasjon over flere år og bruke søkefunksjon enn å ha med seg mange kladdebøker i sekken), man kan eksperimentere og undersøke ting som vanligvis ikke er mulige (f.eks. simulere hvordan stjerner blir dannet eller hvordan ulike typer giftstoffer virker inn på organismer). Mange ganger vil man finne informasjon i ulike formater, f.eks. at man kan se video eller høre noe framfor bare å lese om det og se stillbilder. Det er nok mange som synes de lærer bedre på den måten. Teknologien kan også gjøre at noen oppgaver kan automatiseres. Man trenger f.eks. ikke regne ut alt på papir lenger – mye kan gjøres i datamaskinen og så får man fram både svar, framgangsmåte og kanskje en form for visuell framstilling (tall-linje, diagram) som kan være til hjelp når man skal tolke dataene i f.eks. regnearket.

Veldig hyggelig når eleven i etterkant skriver til svar;

Tusen tusen takk. Dette hjalp virkelig. Nå har vi endelig et ekspert argument på lager.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s