En ungdomsskoleelev stiller spørsmål

15.11.13 at 16:46 Legg igjen en kommentar

I dag fikk jeg en epost fra en ungdomsskoleelev som lurte på om jeg kunne svare på noen spørsmål. Eposten var slik:

> Hei Eva
> Vi vil veldig gjerne spørre deg noen spørsmål om hva du syntes om digitallæring og nettsteder som er bra for akkurat dette.

> Spørsmål: 1. Hva syntes du om digitale verktøy i undervisningen?
>           2. Tror du elektroniske verktøy kan øke mer læring blant   elevene?
>           3. Hva kan være grunnen til at man lærer bedre?

Det er klart man svarer ungdommer som stiller spørsmål, i alle fall mener jeg at man skal det – og svarte derfor dette:

Digitale verktøy er noe dere kommer til å møte i arbeidslivet, og da er det viktig at dere har noen basiskunnskaper om hvordan teknologi kan brukes – selv om vi også vet at teknologien endres raskt. De programmene og utstyret dere bruker i dag vil nok være utdatert før dere begynner i jobb, men likevel er det viktig å se hvordan vi kan bruke teknologi for å lære oss nye ting og også for å være deltaker i samfunnet. Det å være deltaker i samfunnet handler f.eks. om at man kjøper billetter elektronisk, man er sin egen «banksjef», man handler andre varer på nett, valgordningene blir elektroniske, mange offentlige tjenester krever at man henvender seg digitalt, man jobber sammen og må lære hvordan man kan jobbe sammen og kommunisere digitalt osv.

Jeg tror at digitale verktøy kan gi mer læring i form av at man kan finne mye mer informasjon digitalt enn analogt (mye å finne på nett selv om det krever at man vet hvordan man skal gjøre gode søk og hvordan man skal organisere informasjonen), det er enklere å få struktur (bedre å ha en OneNote-blokk hvor man kan samle informasjon over flere år og bruke søkefunksjon enn å ha med seg mange kladdebøker i sekken), man kan eksperimentere og undersøke ting som vanligvis ikke er mulige (f.eks. simulere hvordan stjerner blir dannet eller hvordan ulike typer giftstoffer virker inn på organismer). Mange ganger vil man finne informasjon i ulike formater, f.eks. at man kan se video eller høre noe framfor bare å lese om det og se stillbilder. Det er nok mange som synes de lærer bedre på den måten. Teknologien kan også gjøre at noen oppgaver kan automatiseres. Man trenger f.eks. ikke regne ut alt på papir lenger – mye kan gjøres i datamaskinen og så får man fram både svar, framgangsmåte og kanskje en form for visuell framstilling (tall-linje, diagram) som kan være til hjelp når man skal tolke dataene i f.eks. regnearket.

Veldig hyggelig når eleven i etterkant skriver til svar;

Tusen tusen takk. Dette hjalp virkelig. Nå har vi endelig et ekspert argument på lager.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Her er skolene jeg skal være mentor for Teknologi i undervisningen – høna eller egget?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: