Å tale med sølvtunge

Å tale er sølv, men å tie er gull heter det i et gammelt ordtak – og det er det nok mye sant i. På realsimple fant jeg noen gode tips til hva man bør og ikke bør si i ulike sammenhenger; her kort gjengitt:

   Ikke si Hvorfor Si i stedet
Utseende Du ser sliten ut Implisitt i utsagnet ligger en påstand om at noen ikke ser bra ut Er alt i orden? Vi bruker alt for ofte ordet sliten når vi tror det er noen som føler seg litt utenfor – spør i stedet.
   Wow – du må ha gått ned mange kilo Det kan for den som har gått ned i vekt virke som om du syntes han/hun var lite attraktiv tidligere Du ser fantastisk ut…og la det være med det. Er du nysgjerrig på hvordan kan du legge til: hva er hemmeligheten din?
   Du holder deg jammen godt alderen tatt i betraktning Det er uhøflig. Det betyr egentlig: du ser flott ut sammenlignet med andre på din alder. Det er forbløffende at du fortsatt har alle dine egne tenner. Du ser flott ut
   Noe slikt kunne jeg aldri hatt på meg Det kan bli misforstått og tatt som kritikk: jeg kunne aldri hatt på meg noe så stygt Du ser så flott ut i trange bukser – og glipper du litt kan du pynte på det; jeg kunne aldri hatt på meg noe slikt…fordi jeg ikke er velsignet med lange ben slik du er
   Er du gravid Du spør og hun svarer nei, og du blir flau over å ha poengtert at hun er overvektig Hei eller Flott å se deg eller Du ser flott ut. Alt annet enn Er du gravid eller Når har du termin.
Arbeidsplass Det er ikke min jobb Hvis sjefen ber det gjøre noe er det din jobb Jeg er ikke sikker på om jeg bør prioritere dette akkurat nå. Deretter kan du ha en samtale med sjefen om hva som er ditt ansvar
   Dette høres kanskje dumt ut, men.. Ikke undergrav ideene gjennom å komme med slike forhåndskommentarer Hva du egentlig tenker på. Det styrker din verdi at du presenterer ideer med selvtillit
   Jeg har ikke tid til å snakke med deg Det er uhøflig – både ansikt til ansikt og på telefon Jeg holder akkurat på å fullføre noe. Kan jeg komme tilbake til deg når jeg er ferdig? Forklar på en høflig måte hvorfor du ikke kan snakke akkurat nå og avtal heller et senere tidspunkt. La mobiltelefonen gå over på svarer inntil du kan gi de som ringer full oppmerksomhet
Jobbintervju Min nåværende sjef er håpløs Det er ikke profesjonelt og de som intervjuer kan begynne å undre når du startet bakvaskelsen. For alt du vet kan de også være gode venner Jeg er klar for nye utfordringer – eller noe som ligner.
   Tror du jeg passer inn her Det er du som blir intervjuet, det er ikke du som er intervjuer Hva liker du ved denne arbeidsplassen. Still spørsmål, men forbered noen som viser din genuine interesse for virksomheten
   Hva er timelønnen og hvordan er det med ferie Du ønsker å bli sett på som en som fokuserer på å få jobben gjort Hvordan er det her til daglig. Dersom betingelser ikke blir nevnt i løpet av intervjuet kan du til slutt spørre; kan dere fortelle meg litt om tariffer og andre avtaler her

Legg igjen et svar