OECD-rapport: Are the new millennium learners making the grade?

Jeg har begynt å lese meg gjennom rapporten og var bare nødt til å skrive noen innledende linjer om det som står her – det kommer gjerne mer etter hvert som jeg leser meg gjennom sidene. Se også Øystein Johannessens blogg hvor hovedfunn fra rapporten er listet opp.

Ja – da burde det vel være framkommet tydelig svart på hvitt – det handler først og fremst om ferdigheter, IKT-ferdigheter for å være helt eksakt – det er i alle fall slik jeg tolker rapportens hovedfunn nr 10:

«…A second form of digital divide has been identified between those who have the necessary competences and skills to benefit from computer use og those who do not…»

Det handler om å kunne bruke datamaskin som et verktøy – det har jeg hevdet lenge…og det er heller ingen overraskelse for meg – i arbeidslivet er det akkurat det vi bruker den til, et verktøy. Det første skillet vi så i forhold til bruk av IKT i undervisningen handlet om infrastruktur – å ha tilgang til datamaskin, ha tilstrekkelig båndbredde osv. Nå handler det om ferdigheter i bruk – og et annet interessant hovedpunkt (nr 8 ) i rapporten (synes jeg) var punktet om at det er en sterkere forbindelse mellom bruk hjemme og læringsmessig utbytte enn når det gjelder bruk av datamaskin på skolen. En oppfordring bør jo derfor gå ut til foresatte i det ganske land: slipp ungene til på PC’en.

I hovedpunkt nr 9 sies det at med rette ferdigheter og bakgrunn vil økt bruk av datamaskin føre til bedre utførelse i forhold til akademiske ferdigheter og kompetanse. Bekymringsfullt er fortsettelsen som sier at dette har nær sammenheng med elevens bakgrunn og i særdeleshet når det gjelder elevens økonomiske, kulturelle og sosiale kapital. Mangler man slik kapital vil fordelene med økt bruk av IKT være begrenset – dette bør være et varselsignal som man må ta på alvor, men det er ikke overraskende i seg selv. Jeg antar at man også uten bruk av datamaskiner ser at det forekommer slike skiller blant elevene allerede – at økonomi, kulturell bakgrunn og sosial kapital har betydning for det akademiske resultatet….selv om vi gjerne skulle sett at det ikke var slik.  

Utover de innledende hovedpunkter er det også noen andre punkter jeg finner interessante. Det gjelder bl.a at man peker på at i forhold til standarder (jeg leser dette som læreplaner) må man inkludere de ferdigheter og den kompetanse som kan hjelpe elevene med å bli ansvarlige brukere av teknologien og som gjør at de kan utvikle sin digitale kompetanse – en kompetanse de har behov for i dagens digitaliserte samfunn (dette er for så vidt gammelt nytt) og de peker også på at dette gjelder særlig når det gjelder hvordan man håndterer kunnskap….dette siste er viktig – jeg leser dette som vektlegging av informasjonssøk, kildekritikk, refleksjon og (digital) organisering. Nettopp de ferdighetene jeg mener elevene må lære på skolen i dag – de lærer nemlig ikke mye av dette hjemme (i alle fall ikke i de fleste hjem).

 Rapporten sier videre at lærerne må få opplæring slik at de innehar den nødvendige kompetanse for å guide elevene gjennom den digitale verdenen, og det er jo også helt naturlig sett fra mitt ståsted – dette er jo slike ting jeg jobber med, og jeg vet også at dette er ikke enkelt å gjennomføre i praksis. Men rapporten sier også at foreldre/foresatte må være oppmerksomme på disse endringene – de har også et ansvar (kritisk ansvar sier faktisk rapporten) for å hjelpe sine barn med å utvikle en ansvarlig holdning i forhold til å bruke digitale medier i nettverksamfunnet, og ikke bare hjelpe i forhold til sikkerhetsspørsmål – de må gå lenger en dette; de må hjelpe dem med å foreta en kritisk tilnærming til disse.

Jeg er ellers glad for at rapporten understøtter mine tidligere utsagn om at det er på skolen man må lære ferdigheter tilpasset det 21. århundre fordi skolen ofte er det eneste stedet man får slik opplæring. De hevder for øvrig ellers at myndighetene bør identifisere og konseptualisere hvilke ferdigheter og hvilken kompetanse som er nødvendig – jeg vet mange lærere ville være glad for å få dette mer tydelig, på den andre siden er utviklingen så rask at faren er at man raskt blir hengende etter….selv om jeg selv prøver og har prøvd å sette ned f.eks hvilke ferdigheter man bør lære når (se tankekartene og oversikter under fanen digitale mål).

At skolene bør ha et helhetlig syn på bruk av IKT er heller ikke et overraskende utspill – men likevel godt at det blir nevnt i rapporten. Jeg gjentar: IKT er ikke et eget fag, det må integreres tverrfaglig – der det er naturlig. Det gjør at man heller ikke bør satse på datalab’er – min drømmevisjon er jo at alle har egen PC tilgjengelig til enhver tid…akkurat som man har blyant og papir..da snakker vi om at vi faktisk kan få en oppvoksende generasjon som blir digitalt kompetent etter mitt syn.

Det er også riktig – tror jeg – at man faktisk oppmuntrer til utforskende (les gjerne lekende) bruk…på den måten kan man finne fram til gode måter å bruke datamaskin i undervisningen på.

Jeg leser videre og kommer nok tilbake med flere kommentarer i løpet av de nærmeste dagene…

Legg igjen et svar