Liveblog impulskonferansen; Elevmedvirkning

anna_hom_heideI dag var jeg på impulskonferansen i regi av Sogn og Fjordane fylkeskommune.

Først et innlegg om elevmedvirkning sett fra et elevperspektiv ved Anna Holm Heide fra Elevorganisasjonen.

Hun starter med å si at det er to typer medbestemmelse, klasse/gruppeplan og skoleplan.

Hva skal elevene være med å bestemme? Når skal man jobbe med hva? Pedagogiske spørsmål; planlegging av læringen, valg av arbeidsmåter, valg av vurderingsform, når skal man jobbe med hva? Bestemme periodeplan i det enkelte fag.

Det er lovpålagt at elever skal være med på å bestemme egen undervisning (opplæringsloven). Det som er skremmende er at halvparten av alle elever føler at de ikke har mye å si i forhold til egen skolehverdag, kun 15% synes de har noen innvirkning. Fire av fem vgs har ikke et system for elevmedvirkning og det er kun 1 av 10 rektorer som informerer elevene om muligheter for påvirkning. Elevmedvirkning er derfor ikke godt nok etablert i det norske skolesystemet.

Utfordringer:

  • lærere får lite eller ingen respons når de forsøker å inkludere elevene i planleggingen
  • mange lærere vegrer seg for å bruke digitale medier
  • for lite kunnskap om hva elevmedvirkning egentlig er

Tiltak:

  • aktiv skolestart (prioritetssak, legge vekt på tema særlig mot nye elever)
  • individuelle arbeidsplaner (start, underveis og sluttpunkt, tidsperspektiv og hva som skal være ferdig. Eleven velger selv når de skal gjøre hva og når)
  • Brudd med den tradisjonelle skolehverdagen (tavleundervisning ikke den beste undervisningen for alle)
  • Hyppige elevsamtaler (viktig å etablere tillitsforhold mellom elev og lærer)
  • Gode tilbakemeldinger
  • Kurs i medbestemmelse for elever og lærere (at man har samme oppfatning)

Hun viser fram følgende skjema med tips til vurderingsformer og arbeidsmetoder;

skjema

Hun sier at både lærere og elever kan ta kontakt med elevorganisasjonen på epost: rettighet@elev.no eller SMS EO <ditt spørsmål> til 2030.

Oversikt over alle livebloggene mine fra denne konferansen.

3 kommentarer

Legg igjen et svar