I dag var jeg på impulskonferansen i regi av Sogn og Fjordane fylkeskommune.
Først et innlegg om elevmedvirkning sett fra et elevperspektiv ved Anna Holm Heide fra Elevorganisasjonen.
Hun starter med å si at det er to typer medbestemmelse, klasse/gruppeplan og skoleplan.
Hva skal elevene være med å bestemme? Når skal man jobbe med hva? Pedagogiske spørsmål; planlegging av læringen, valg av arbeidsmåter, valg av vurderingsform, når skal man jobbe med hva? Bestemme periodeplan i det enkelte fag.
Det er lovpålagt at elever skal være med på å bestemme egen undervisning (opplæringsloven). Det som er skremmende er at halvparten av alle elever føler at de ikke har mye å si i forhold til egen skolehverdag, kun 15% synes de har noen innvirkning. Fire av fem vgs har ikke et system for elevmedvirkning og det er kun 1 av 10 rektorer som informerer elevene om muligheter for påvirkning. Elevmedvirkning er derfor ikke godt nok etablert i det norske skolesystemet.
Utfordringer:
- lærere får lite eller ingen respons når de forsøker å inkludere elevene i planleggingen
- mange lærere vegrer seg for å bruke digitale medier
- for lite kunnskap om hva elevmedvirkning egentlig er
Tiltak:
- aktiv skolestart (prioritetssak, legge vekt på tema særlig mot nye elever)
- individuelle arbeidsplaner (start, underveis og sluttpunkt, tidsperspektiv og hva som skal være ferdig. Eleven velger selv når de skal gjøre hva og når)
- Brudd med den tradisjonelle skolehverdagen (tavleundervisning ikke den beste undervisningen for alle)
- Hyppige elevsamtaler (viktig å etablere tillitsforhold mellom elev og lærer)
- Gode tilbakemeldinger
- Kurs i medbestemmelse for elever og lærere (at man har samme oppfatning)
Hun viser fram følgende skjema med tips til vurderingsformer og arbeidsmetoder;
Hun sier at både lærere og elever kan ta kontakt med elevorganisasjonen på epost: rettighet@elev.no eller SMS EO <ditt spørsmål> til 2030.
Skal si du er kjapp! 🙂
Ja her går det unna…