Modul 8: Vurdere og evaluere prosess

Vurdere prosesser

Hvilke systemer/prosesser fungerer bra for øyeblikket? Hva kunne bli forbedret slik at innovasjonsprosessen kan gå lettere og at folk har får mer tid? Hvor styrket er lærere og elever til å gjøre forbedringer? Hvor mye kan lederskap og budsjett bli distribuert nedover i hierarkiet?   På dette tidspunktet har du prøvd å skape bedre læringsutbytte for elevene i noen måneder.

  • Hva har forhindret deg fra å bevege deg raskere framover, være mer effektiv eller samarbeide effektivt?
  • Hvis du skulle skrive et forslag til forbedring – hva ville det være?
  • Del tanken med de som sitter rundt deg. Er de enige?
  • Vil foreslåtte forbedringer for å løse problemer bli implementert, eller vil problemene fortsette å oppstå?

Å foreslå forbedringer er nyttig og nødvendig, men også en risiko fordi det ofte blir ustrukturert. Forbedringer kan være nødvendig, men skjer kanskje ikke fordi ingen foreslår dem. Problemer blir ofte tatt opp, men uten at man kommer med forslag til løsning – selv om personen som kommer med problemet er den beste til å løse det. Ofte blir problemer sendt oppover i hierarkiet eller oversendt andre avdelinger (for eksempel IT-avdelingen).   Dersom man ikke har myndighet til å løse problemet er det mindre trolig at problemet når fram til den som kan ta avgjørelser.  Underveis blir problemet modifisert på grunn av ulike agendaer, tolkning og kommunikasjon. Det fører til at dårlig forståtte problemer blir løst av mennesker som er lengst unna dem.

Evaluering og forbedring

Det siste året; hvilke prosjekter, hendelser eller historier fanger best essensen av hva skolen står for? Hva forteller objektive og subjektive målinger oss? Hvordan øker vi evnen for alle lærere til å reflektere over og evaluere hva som bringer skolen framover? Hvilke prosjekter og suksesser fra dette året vil være grunnlag for arbeidet videre framover?

Spørsmål til lærerne:

  • Likte du å jobbe med dette prosjektet?
  • Tror du elevene likte å jobbe med prosjektet?
  • Hvilke av skolens kjernemål ønsket du å forbedre med prosjektet?
  • Hva målte du før du startet – og når du gjentok denne når du var ferdig; hva slags progresjon så du?
  • Var resultatene slik du forventet?
  • Hvordan kunne du gjøre prosjektet annerledes neste gang?
  • Vil du anbefale prosjektet til andre lærere?
  • Kan prosjektet bli skalert opp?

For å dele erfaringer kan lærerne forberede en kort presentasjon hvor man bruker spørsmålene over for de prosjekter man har jobbet med foregående år. I tillegg til disse kan man snakke om hvilke av prosjektene man skal fortsette med og hvordan man skal arbeide med det (skal flere klasser involveres, hvilke lærere skal være med og hvilke kan være en støtte). Man kan også spørre om hvilke bevis som finnes som bevis på at man har forbedret kjernemål og hvilket arbeid som må til for å skalere opp.   Eksempel innhold i presentasjon (1-2 slides):

  • Hva prosjektet heter
  • Hva man skal oppnå (hvilke kjernemål man adresserer)
  • Grunnleggende ide, praktisk gjennomføring
  • Hvordan prosjektet ble målt
  • Forventet effekt

Et annet alternativ for deling er «hot seat» – hvor lærerne spør ut den som har hatt prosjektet (og derfor sitter på «hot seat»). Spørsmål som kan stilles er;

  • Hvilke kjernemål fra visjonen retter prosjektet seg mot?
  • Hvilke bevis har du for at elevene har fått økt læringsutbytte?
  • I hvilken grad tror du at andre lærere vil oppnå samme resultat som deg hvis de gjennomfører samme prosjekt?
  • Hvilken lærer eller klasse tror du vil ha utbytte av et slikt prosjekt neste år?
  • Hvis alle lærerne gjorde dette; vil man da se at hele skolen beveger seg i retning framover – og skal vi foreslå dette?

Etter å ha blitt presentert for de ulike prosjektene og deres resultater kan man tenke gjennom;

  • Hvilke prosjekter føler du ikke er noe for deg?
  • Hvilke forstår du formålet og verdien av, men som du ikke tror du vil klare å gjennomføre?
  • Hvilke ville du føle deg trygge på å gjennomføre?
  • Hvilke prosjekter kan du forestille deg blir en del av den daglige prosedyren og praksisen for å forbedre skolen?
  • Hvilke prosjekter er virkelig gode ideer som kan spre seg, men som har potensiale til forbedring?
  • Hvilke prosjekter vil mest sannsynlig spre seg til andre skoler over tid?
  • Hva er det som gjør at disse prosjektene vil lykkes og ikke bare bli et prosjekt som blir gjort en gang?

Skoleledelsen bør kanskje tenke på å oppsummere året og ta med ting som;

  • Resultater (f.eks. fra nasjonale prøver, eksamener)
  • Indikatorer og trender (både eksterne og de som gjelder skolen)
  • Undersøkelser og rapporter
  • Skolebesøk som har vært og hva de har ment om skolen
  • Minne om presseomtaler og arrangementer
  • Hendelser som har preget skolen
  • Historier som forteller noe om i hvilken retning skolen går

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: