Modul 8: Visualisere visjon

Visjon, ideer og kjernemål må være tilstede overalt på skolen. Skriv inn stikkord for å se hvordan visjonen vil se ut på din skole og for å tydeliggjøre hvilke endringsprosesser som må igangsettes:

Hva slags bilder kan illustrere dette:
Være tilstede i klasserommet (læringen og i relasjon mellom lærere og elever)

  • Beskriv hvordan forholdet mellom elever og lærere, mellom lærere og mellom samfunn og skole trenger å være. Tillit, grad av engasjement, roller, samarbeid, beslutningshierarki. Hvordan kan man se at noen etterlever visjonen i skolehverdagen? Hvordan bygger man tillit?
 Sees i de fysiske omgivelsene (hvordan er de fysiske arealene inne/ute, utstyr osv)

  • Hvordan bruker man de fysiske områdene, hvordan er de møblert/utformet for å møte visjonen (f.eks. hvis man tenker samarbeid og elevene sitter enkeltvis stemmer ikke disse to overens), hva med virtuelle områder – hvordan er de utformet for å møte visjon? Hvordan tenker man sammenheng mellom elevens ulike miljøer (skole, hjemme, ferie, online/offline, sosialt, formelt)? Hvem har eierskap til de ulike områdene?

 

Visjon vil tydeliggjøre dette:
Ha status i miljøet (det er viktig for oss)

  • Hvordan brukes pensum og læringsmuligheter for å bygge de ferdighetene, kunnskapen eller holdningene som gjør at visjonen blir virkelighet? Hvordan tilpasser man muligheter for den enkelte (personalisering, tempo, valg av ressurser)? Hvordan sikrer man at ferdigheter for livslang læring er integrert i alle aktiviteter med klare kriterier for hva som skal oppnås? Hvordan sikrer man at teknologibruk er integrert på tvers av fag og modellert av lærer? Hvilke muligheter har læreren for utvikling av sin egen kompetanse?
Gjenspeiles i ressursbruk/forvaltning (får man tid, penger og personer slik at man får oppfylt visjonen)

  • Hvilke ressurser er nødvendig for å nå visjonen? Hvordan skal de fordeles for å få maksimal effekt? Hva er langtidsperspektiv på bruk av ressurser (hva vil man trenge senere)?

 

Kjernemålene vil tydeliggjøre dette:
Være forankret i ledelsen og måten skolen styres på

  • Hvordan vil lederskap bli utført? Hvordan vil lærere få muligheter til å ta lederskap etter hvert som ferdighetene utvikles? Hvordan ser man på dimensjoner som selvstendig arbeid og samarbeid, og hvordan skal disse bli modellert og utviklet?

 

Evalueres slik at man ser at skolen leverer det man skal ifølge visjonen og gjenkjenne og belønne mennesker som beveger seg i riktig retning

  • Hvordan vil man sikre at alle har progresjon i retning av å etterleve visjon? Hvordan vil man vite at de går i den retningen? Hva slags evalueringsprosesser vil gjøre at kunnskapen deles med alle? Hvordan kan IKT brukes for å evaluere? Hvordan kan IKT støtte utsagn/meninger/påstander med bevis? Hvordan skal man belønne de som går i riktig retning – og sikre at alle får riktig anerkjennelse? Hvordan skal man gjenkjenne og måle progresjon innenfor områder som samarbeid, refleksjon, kreativitet o.l.? Vil medelev-vurdering/kollegaveiledning få anerkjennelse – og hvordan? Hvordan vil man introdusere nye måter å arbeide på (metodikk og pedagogikk)?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: