Modul 8: Visualisere endring

Det er viktig å skape forståelse for og eierskap til hva man ønsker å oppnå gjennom endringsprosessen. Man kan velge å presentere en visjon for de ansatte, og da er det viktig at man kan peke på en ønsket framtid. Enda bedre er det hvis lærerne selv deltar i prosessen, det fører til økt eierskap til visjonen. Det er ulike måter å jobbe sammen og visualisere en slik framtid og her er noen forslag til gruppearbeid etter at man har presentert visjonen for dem;

En dag i livet Skriv historier om hvordan ulike roller opplever skolehverdagen (en dag i framtiden);

  • Hvordan er dagen for en elev, lærer, foresatt
  • Beskriv dine erfaringer (i ulike roller), hvordan det føles annerledes enn i dag, hva føles annerledes, hva ser du som er annerledes

Visuell representasjon Få alle til å skrive ned hva slags visjon de har for skolen eller hva de mener er viktig for framtidens skole. Disse skrives inn i et verktøy som Wordle (Lenker til en ekstern side.) for å produsere en ordsky. Ordskyen presenteres for å gi et visuelt bilde av hva den samlede responsen fra deltakerne er.

Visualisering år 2020 Året er 2020 og din skole har blitt pekt ut som den skolen som gjør det aller best i verden. Hva er det mest spennende du ønsker å fortelle andre fra din skole?

Her handler det om å forestille seg den perfekte situasjon i år 2020, og beskrive hvordan skolen da ser ut. Lærerne jobber i grupper og velger seg ett av temaene under;

Undervisning, læring og vurdering;

  • Kompetanse og kvalitet. I 2020 har det ä utvikle kompetanser, inkludert problemløsning, refleksjon, sosialisering, teamarbeid, kritisk tenking og autonomi fokus. Elevene jobber med ä praktisere og utvikle disse kompetansene f.eks gjennom ä stille spørsmål: dele kunnskap, lage problemstillinger og utvikle ressurser. Vurdering inkluderer kvalitetstilbakemeldinger til eleven.
  • Livslang læring. I 2020 har læring blitt en kontinuerlig livslang prosess som involverer universiteter, skoler, hjem, biblioteker og bedrifter. Kunnskap blir delt gjennom samarbeid og utveksling i læringssamfunnet.
  • Tilhørighet. Elevene er engasjert i (lokal)samfunnet og er glade innbyggere. De jobber sammen om å utvikle kunnskap sammen med medelever, foresatte og lærere.

Læringsomgivelser;

  • Eleven i sentrum. Utdanning er et partnerskap mellom foresatte: elever, lærere og andre. Elevene blir støttet i sin måloppnåelse: som i hovedsak er basert på utvikling av sosial og menneskelig kapital og interaksjon mellom mennesker – framfor ä være basert på kunnskap.
  • Inkluderende universell tilgang. Fra tidlige år til voksenopplæring har alle inkluderende universell tilgang uavhengig ulike behov får alle de samme mulighetene (alt har universell utforming)
  • Samhold I samfunnet. (Lærings)samfunnet er aktivt involvert i utvikling av utdanningen fordi systemene er gjennomsiktige og prosessene demokratisert Dette styrker fred, forståelse, eierskap og samhold.

Lederskap og innovativ organisasjonskultur;

  • Kvalitet på tilbakemeldinger for alle nivåer. I 2020 vil det på hvert nivå gis tilbakemeldinger som gir en nøyaktig analyse og evaluering for ä støtte vedtak, pengebruk, lærers undervisning og foreldreengasjement.
  • Kontinuerlig utvikling. Fokuset på utdanningssystemet er rettet mot utvikling av barn, ungdom og voksne innbyggere slik at de kan utvikle seg hele tiden for ä opprettholde bærekraft og progresjon.

Kontinuerlig profesjonell utvikling;

  • Læreren som (ut)forsker. I 2020 er lærere engasjert med forskning og refleksjon som en del av sin profesjonelle utvikling. Som en rollemodell promoterer de forskningskultur og involverer elever og deres tilbakemeldinger for forbedring av egen undervisning.
  • Læreren som pedagog. I 2020 vil lærere bli i stand til ä hjelpe elever forstå konsepter gjennom å gi dem verktøy slik at de kan jobbe selvstendig med å utvikle sin egen læring.
  • Læreren som person. I 2020 arbeider lærere kontinuerlig med ä utvikle ferdigheter for alle fag og utvikle personlige kvaliteter som hjelper dem med å ta etisk ansvar for sin rolle.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: