Modul 8: Visjon

Mange skoler har en visjon eller et slagord som forteller noe om hvem man er og hva man vil – ofte satt sammen med en logo eller annet visuelt materiell. Et par norske eksempler kan være «Vi gler oss kvar dag» (Kaupanger skule) og «Her er rom for alle. Her er læring, lyst og glede» (Skranevatnet skole).  Andre typer slagord kan være: «skape morgendagens ledere», «hjelpe hverandre til suksess», «alt skal deles, presenteres, publisert eller vist fram på andre måter», «egenutvikling, samfunnsutvikling, nasjonsutvikling».

Man må ha en klar visjon av hva man ønsker å oppnå, og den må være forstått av hele skolesamfunnet. Tips: for å skape bred forståelse for at endring er viktig kan det være at man må diskutere hvorfor skolen må tenke annerledes, f.eks. at arbeidslivet har endret seg og derfor er samfunnets krav til hva man skal kunne blitt annerledes. Man må vise at det er kritisk at man må endre praksis.

Det handler blant annet om:

  • Hva slags ønske har man om hva elevene skal prestere?
  • Kjenner alle til visjonen og kan fortelle hvordan den gjenspeiler seg i skolehverdagen?
  • Hvordan vet vi at vi lever etter (leverer) visjonen?

Tenk deg at du gikk inn i et klasserom;

  • Ville alle kunne fortelle hva visjonen er?
  • Kan de gi eksempler på hvordan visjonen er tilstede i sin hverdag?
  • Diskuteres kjernemål opp mot visjonen (hvordan passer dette målet med vår visjon)?
  • Har alle (lærere, elever, foresatte) eierskap til visjonen?

Oppgave

Hvis du bare kunne garantere at du kunne forbedre en ting for elevene på din skole – hva ville det være? Når elevene går ut av denne skolen vil alle økt evnen til å __________.

Tenk gjennom spørsmålet over og prøv å gi et svar. På egen skole kan man spørre lærerne om det samme og samle svarene i en oversikt. Stem over hvilke tre som bør være øverst på lista.

Det er sannsynlig at svarene vil falle innenfor noen av disse områdene:

Like læring, avlæring og refleksjon Være ved god helse, og vet hvordan de skal føre en sunn livsstil Få/ha progresjon hvert år Oppfylt standardiserte læringskrav/Lært pensum i fagene
Forberedt for livslang læring Forberedt for (morgen)dagens arbeidsliv Er trygge som personer Bidrar positivt til samfunnet
Kan lese, skrive og regne Har utviklet kritisk tenking Kan jobbe sammen i team/grupper Er kreative/ innovative/ entreprenører

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: