Modul 8: Stille krav til deltakelse

Hvilke utfordringer kan du ha i å få alle interessenter med på å skape en innovasjonskultur? Hvordan engasjerer du alle lærere med å drive visjonen framover? Hvordan engasjerer du elevene med å oppnå visjonen? Hvilke praktiske steg kan du ta for at visjonen skal bli virkelighet?

Det man må sørge for er at alle tar ansvar og deltar i prosessen. Det er flere måter å komme dit, og en av dem er å skape kompetansestiger for kjernemålene. Med kompetansestiger vil alle kunne finne et nivå som er håndterbart for dem selv (har nok ferdigheter, interesse), og sikre at alle «trekker i samme retning». Lærerne må være med på å bestemme trinnene på stigen slik at de får eierskap til dem.

Utvikle en kompetansestige.

  • Velg ett av kjernemålene
  • Del opp lærerne i gruppestørrelser som passer for diskusjon
  • I gruppa avgjør man hva som er laveste trinn på stigen, dvs. hva er det minste man kan forvente at en lærer gjør i løpet av en gitt tidsperiode angående kjernemålet i sin klasse
  • Deretter blir man enige om hva som er trinn 2 osv.

kompetansestige

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: