Modul 8: Måle progresjon

Er du sikker på hvordan lærere og elever oppfatter skolen i dag? På slutten av året – hvordan vil de oppfatte innsatsen gjennom året? Hva tror du de tenker om hvordan skolen skal forbedre seg? Har du noen objektive målinger som viser hva slags arbeid som er lagt ned gjennom skoleåret? Hvor stor progresjon har skolen hatt mot sine kjernemål? Hvordan kan støtte gjennom lærernettverkene maksimeres?   Skolen skal sette i gang tiltak som potensielt krever at alle lærere og mange andre interessenter jobber sammen for å nå skolens kjernemål. Dette er et stort øyeblikk! Er alle involvert! Er alle oppmerksomme! Vil mennesker føle seg annerledes senere sammenlignet med i dag? (kanskje du bør spørre dem både nå og senere?)

Måter å spørre på:

  • Spørreskjema for hele skolen (papir- eller webbasert)
  • Fellesmøter
  • Egenevaluering
  • Intervjuer med individer eller fokusgrupper

Men før man spør må man vite hva man skal spørre om. En måte å jobbe på kan være:

  • I par: forestill dere at dere skal stille elevene de samme fem spørsmålene før dere starter prosjektet og i slutten. Hvilke spørsmål vil gi de mest brukbare og nyttige dataene?
  • I små grupper: presenter dine fem spørsmål, legg til spørsmålene fra de andre. Er det noen felles synspunkter på hvilke spørsmål man bør stille?
  • I større grupper: Er spørsmålene i tråd med kjernemålene?

Dette bør resultere i;

  • Enten et sett av spørsmål som alle lærere vil stille elevene
  • Eller et sett av spørsmål for hvert kjernemål
  • Eller noen spørsmål som er like for hele skolen og noen spørsmål valgt ut av lærer

Eksempel: «øke samarbeidsferdigheter» er et kjernemål.

Forslag til spørsmål til elevene:

  • Læreren skal i gang med et prosjekt for å øke samarbeidsferdighetene i din gruppe. Har du diskutert med dem hva som kan virke – hvis ikke, kunne du tenke deg å diskutere dette med dem? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvor mange ganger i uka får dere sjanse til å jobbe sammen i grupper?
  • På en skala fra 1 til 5, hvor godt føler du at din gruppe samarbeider for øyeblikket?
  • Tror du det er en god ide å fokusere på å øke samarbeidsferdighetene? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Kan du gi et eksempel på når du jobbet i gruppe og du følte at dette virkelig fikk deg til å lære eller at det var morsomt å lære?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: